Spot på arbejdsmiljørepræsentanterne

24. april 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Med en storstilet indsats over for arbejdsmiljørepræsentanterne vil HK Hovedstaden synliggøre dem mere over for medarbejderne ude på arbejdspladserne.

Nu skal medlemmerne have arbejdsmiljø for alle pengene - næsten. Derfor iværksætter HK Hovedstaden en række konferencer for de ca. 1000 arbejdsmiljørepræsentanter (AMR), så der kan komme endnu mere gang i indsatsen ude på arbejdspladserne.
- Den seneste undersøgelse af medlemmernes tilfredshed med deres fagforening viste, at de gerne ville have øget fokus på arbejdsmiljøet. Og det imødekommer vi nu ved at invitere arbejdsmiljørepræsentanterne til nogle spændende konferencer, hvor de vil få en masse ny inspiration, fortæller Peter Michelsen, der er faglig konsulent i HK Kommunal Hovedstaden.

Den første konference løber af stabelen i slutningen af april. Og den femte og sidste kommer til at foregå i starten af næste år. Emnerne er socialt kapitel, støj, psykisk arbejdsmiljø samt trivsel og den gode arbejdsplads. På den sidste konference bliver der sat fokus på, hvordan arbejdsmiljø bør tænkes ind fra starten, når organisationer indfører LEAN. Og for at få så meget ud af konferencerne som muligt, har HK Hovedstaden til både den første og den sidste konference også inviteret arbejdsgiverne.

Peter Michelsen

- Vi håber at få det ud af indsatsen, at vores arbejdsmiljørepræsentanter får nogle værktøjer, som de kan bruge til at synliggøre deres arbejde over for kollegerne. For det gennemgående tema i konferencerne er involvering og indflydelse. Vi skal have involveret AMR'erne mere i arbejdet med at få organiseret alle. Og det gør vi ved at synliggøre dem, og ved på den måde også at få medarbejderne til at gå til dem med deres arbejdsmiljøproblemer i stedet for til tillidsrepræsentanterne. Det vil alt i alt give os mere indflydelse på udviklingen af det gode arbejdsmiljø, siger Peter Michelsen.

Han nævner især det psykiske arbejdsmiljø som det helt store problem, der skal gøres noget ved.
- Vi ved, at der er rigtig mange, som føler, at de ikke har tid til at lave de arbejdsopgaver, som de pålægges. Derfor går de ned med stress eller får andre problemer. Og også derfor er det vigtigt, at AMR'erne bliver til at få øje på derude, så vi kan få sat fut i forebyggelsen af skaderne, siger han.