HK’ere kræver ret til at være produktive

29. april 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Hænder og kuglepen2

Mere end tre ud af fire HK’ere i kommuner og regioner er så stressede på deres arbejdsplads, at det går ud over koncentrationen, engagementet og helbredet. Ledelsen på mange offentlige arbejdspladser presser medarbejderne i en grad, så det nu går direkte ud over produktiviteten, lyder det fra HK Kommunal.

Jobkonsulenter, lægesekretærer, socialformidlere og mange andre offentligt ansatte HK’ere kræver nu ret til at være mere produktive på jobbet. Produktiviteten i det offentlige kan nemlig ifølge HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, kun blive bedre, hvis man på ledelsesgangene forstår at tilrettelægge arbejdet på en ny og bedre måde.

Han peger på, at det er muligt for lederne at reducere medarbejdernes stresssymptomer væsentligt samtidig med, at betydeligt flere ansatte bliver inddraget i arbejdspladsens udvikling.

- HK’erne går ikke på arbejde for at undgå, at lave noget. De går på arbejde for at løse deres samfundsvigtige kerneopgaver, og jeg er ikke i tvivl om, at de har et brændende ønske om at være mere produktive. Hvis bare de får lov, siger Mads Samsing og henviser til et nyt og omfattende forskningsprojekt om begrebet ”Tidsmiljø”, som forskere fra Roskilde Universitet har gennemført i samarbejde med HK Kommunal.

Sund tid øger produktiviteten

Forskningsprojektet viser, at produktiviteten bliver øget, des mere arbejdet bliver tilrettelagt med flydende arbejdsgange, inddragelse af de ansatte og tid til det væsentlige.

HK Kommunals næstformand understreger, at arbejdsgiverne ikke får mere ud af medarbejderne ved for eksempel at fratage dem den tid, hvor de kan restituere.

- Tværtimod. Mellemrumstid mellem de forskellige opgaver og social tid er væsentlig for både sundhed og vidensdeling på arbejdet. Frem for at styre på minutter, bør de offentlige ledere hellere skabe nogle rammer, hvor de ansatte reelt har tid og mulighed for overhovedet at løse deres arbejdsopgaver, siger han og fortsætter:

- Det betyder i nogle tilfælde, at de ansatte skal have mulighed for fordybelse og koncentration, mens arbejdsopgaver i andre tilfælde kan klares hurtigt. Omvendt har vi den usunde, uproduktive tid, hvor mangel på prioritering, for mange afbrydelser eller konstant brandslukning dominerer arbejdet.

Mange døjer med stresssymptomer

Meget tyder på, at den uproduktive tid i disse år udgør en væsentlig del af hverdagen på de kommunale og regionale arbejdspladser. I hvert fald oplever mere end tre ud af fire HK’ere, at deres arbejdsdag inden for det seneste år har været karakteriseret ved en række stresssymptomer, hvoraf træthed samt søvn- og koncentrationsbesvær er de dominerende. Det viser en undersøgelse, Epinion har gennemført for HK Kommunal.

Mindre engagement og øget sygefravær hører til blandt de stresssymptomer, der har en klar og mere direkte betydning for medarbejdernes produktivitet. Undersøgelsen viser samtidig, at bare hver femte HK’er har en klar oplevelse af, at ledelsen inddrager dem i udviklingen af arbejdspladsen. Mere end hver tredje oplever kun i mindre grad eller slet ikke at have indflydelse på udviklingen.

Efterlyser indflydelse på jobbet

Når de ansatte oplever mangel på indflydelse på jobbet medvirker det ifølge Mads Samsing på mere end én måde til at svække produktiviteten.

- Det er mit klare indtryk, at langt hovedparten af HK’erne føler et dybt ansvar for og gerne vil involveres i arbejdspladsens udvikling. Sker det ikke, virker det ikke alene demotiverende for den enkelte ansatte, fastslår Mads Samsing.

Han understreger, at i en tid, hvor kommuner og regioner er pressede på økonomien samtidig med, at borgerne efterlyser mere og bedre velfærd, er det også på sigt helt nødvendigt for kommuner og regioner at få sat alle personaleresurser i spil.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK