Tillid, dialog og anerkendelse på dagordenen i jobcenter

29. april 2014  |  Sjælland  |

Der er håb om, at det gode samarbejde på Jobcenter Slagelse kan genoprettes, efter at det var på vej til at kuldsejle, da medarbejderne i begyndelsen af april opfordrede deres tillidsfolk til at trække sig fra samarbejdsorganerne på arbejdspladsen.

Siden da har der været holdt to konstruktive møder mellem de faglige organisationer, Jobcenter Slagelse og direktøren på området.

Der er enighed om, at der er udfordringer i forhold til samarbejdet og tilliden mellem ledelse og medarbejdere i jobcenteret. Der er behov for at forbedre arbejdsmiljøet. Tirsdag var alle fra chefgruppen i Jobcenter Slagelse, tillidsrepræsentanterne fra HK, DS og DJØF til møde sammen med de centrale aktører fra de faglige organisationer og uddannelsesdirektøren.

På et møde før påske blev forskellige initiativer drøftet. Initiativerne blev tirsdag forelagt de lokale samarbejdsparter i Jobcenter Slagelse. Af konkrete initiativer kan nævnes, at kernen for godt og sundt samarbejde skal ske i jobcentrets samarbejdsudvalg. Derfor igangsættes et internt uddannelsesforløb for medlemmerne af samarbejdsudvalget med hjælp fra en ekstern konsulent, som udvalget vælger i enighed. ”Fordi det er vigtigt, at der er ejerskab og tillid til konsulenten,” understreger uddannelsesdirektør Vini Lindhardt. Derudover skal der ses på udvalgsstrukturen. På længere sigt skal der arbejdes med social kapital og ses på de interne arbejdsgange i sammenhæng med en tillidsdagsorden.

- Vi er enige om, at der skal ses fremad, men også læres og blive klogere af fortiden - vi ser det som starten på et nyt kapitel, tilføjer Vini Lindhardt.
- Rammen vil nu være, at de lokale aktører skal tilbage i maskinrummet for at få tillid, dialog og anerkendelse på dagordenen, supplerer HK Kommunal Sjællands sektorformand, Michael Rosenberg.

Inden sommerferien skal der tillige gennemføres en undersøgelse af arbejdsmiljøet i form af en arbejdspladsvurdering (APV). Arbejdsmiljøgruppen i jobcentret får ansvaret for at udarbejde proces og tidsplan for den opgave, men den endelige beslutning træffes af samarbejdsudvalget.

Organisationerne og kommunens ledelse er enige om, at de interne aktører nu skal arbejde med de foreslåede anbefalinger, men det er vigtigt at understrege, at arbejdet bliver understøttet og fulgt af de centrale aktører.

Kommunal Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK