Dialog er også kamp

30. april 2014  |  HK Stat  |

For HK Stats medlemmer er det afgørende, hvilken retning udviklingen af den offentlige sektor tager. Hvor mange og hvilke job bliver der at passe i staten? Hvor sjovt bliver det at være ansat? Hvor meget får medarbejderne at skulle have sagt? Det er den slags, der er på spil i nutidens kamp på holdninger og politiske beslutninger om indretningen af den offentlige sektor, skriver HK Stats formand i anledning af 1. maj.

Siden 1889 har 1. maj været arbejderbevægelsens internationale kampdag. Det lyder godt nok støvet, tænker du måske. Og hvad er det for noget med kamp? Vi lever da i en verden, hvor vi snakker os til rette om tingene. Også med vores arbejdsgivere.

Det er rigtigt, at vi i Danmark i dag er mere til dialog end til kamp. Men den glimrende og fredsommelige måde at udvikle både samfund og arbejdspladser på betyder ikke, at enhver modsætning er ophævet eller at alle tiltag er lige gode.

Der er stadig masser at slås for, selv om vi som statsansatte HK’ere har ordnede forhold takket være stærke overenskomster med styr på løn, pension, ferie, barsel, omsorgsdage og mange andre herligheder.

For eksempel pågår der i disse år en kamp om den offentlige sektor. En ideernes kamp. En ideologisk strid om, hvor stor den offentlige sektor skal være. Hvor meget af dens arbejde, der skal over på private hænder. Hvordan den skal indrettes og udvikles, og hvem der skal bestemme, hvordan det foregår.

Uanset hvilket synspunkt, der vinder i den strid, vil udfaldet få helt konkrete følger for de hundredtusinder af danske lønmodtagere, der har valgt at bruge deres arbejdsliv i statens, regionernes eller kommunernes tjeneste.

Også for HK Stats medlemmer er det afgørende, hvilken retning udviklingen af den offentlige sektor tager. Både som ansatte og som borgere. Hvor mange og hvilke job bliver der at passe i staten? Hvor sjovt bliver det at være ansat? Hvor meget får medarbejderne at skulle have sagt om, hvordan deres arbejde skal indrettes? Hvilken service kan borgere og brugere regne med at få?

Det er den slags ting, der er på spil, når Folketingets partier, erhvervslivets organisationer, fagforeninger og andre med meninger og interesser prøver at forme den politiske dagsorden og i sidste ende den faktiske indretning af den offentlige sektor og det danske samfund. Det er derfor, at vi i HK Stat og i fagbevægelsen i det hele taget følger og forholder os til politiske udspil og beslutninger, som ændrer på statens arbejdspladser og dermed på rammerne for medlemmernes arbejde.

Et godt eksempel er regeringens nylige beslutning om at sælge eller lukke produktionen af vacciner på Statens Serum Institut, SSI. SR-regeringen vil sælge både en produktion, der giver underskud og en afdeling i Hillerød, der sidste år gav et overskud på 25 millioner kroner ud af en omsætning på 125 millioner.

Beslutningen betyder i bedste fald, at 500 medarbejdere får ny arbejdsgiver, når deres arbejdsplads bliver privatiseret. I værste fald betyder beslutningen, at lige så mange mister deres job. Det sker, hvis vaccineproduktionen lukker uden et salg til den private medicinalindustri.

Den sag gik vi fra HK Stat straks ind i. Sammen med tillidsrepræsentanterne på SSI har HK Stat Hovedstaden og HK Stat Danmark været i dialog med sundhedsminister Nick Hækkerup og afkrævet ham svar på både logikken i beslutningen og på, hvordan han vil sikre de mange medarbejdere, der bliver berørt af salget.

Så sent som 29. april oplyste sundhedsministeren på et åbent samråd i Folketingets Sundhedsudvalg om sit møde med HK Stat. Han holdt fast i beslutningen om at sætte et salg i gang. Det løb er åbenbart kørt. Men Nick Hækkerup slog fast, at der er et betydeligt hensyn at tage til medarbejderne og at han vil sikre, at der bliver taget ordentligt hånd om medarbejderne og sørget for, at de kan komme videre på en god måde, hvis nogle af dem mister jobbet i forbindelse med statens salg af vaccinefabrikken.

Forud for samrådet havde tillidsrepræsentanterne på SSI og HK Stat et godt samarbejde med Stine Brix fra Enhedslisten, som havde kaldt ministeren i samråd.

Vores indsats ændrede ikke i første omgang beslutningen om at privatisere en del af produktionen på SSI og dermed risikere nogle hundrede menneskers job. Men vi fik sat fokus på konsekvenserne for de berørte medarbejdere – og vi bidrog forhåbentlig til debatten om, hvilke opgaver staten bør løse i samfundet.

Det er en hed debat, som også ligger under overfladen i diskussionen af Produktivitetskommissionens mange rapporter og anbefalinger.

Da kommissionen efter offentliggørelsen af sin rapport om den offentlige sektor fik kritik fra fagbevægelsen af sine anbefalinger af mere udlicitering og offentligt-privat samarbejde, klagede kommissionen i en kronik i Politiken over at  blive mødt med  idelogisk baseret kritik af deres anbefalinger.

Men det er da i lige så høj grad kommissionen, der er ideologisk. På mange områder lægger den op til markante brud med den måde, vi med afsæt i en årelang tradition og et bredt politisk flertal har indrettet det danske samfund på. Kommissionens anbefalinger er præget af en økonomiske tænkning, der lægger op til at indrette samfundet efter den engelske og amerikanske model baseret meget mere på privatisering og individualisering – i tråd med konkurrencestaten.

Derfor vil det også blive svært at udmønte de ellers gode tanker, som kommissionen har om at inddrage de offentligt ansatte i formuleringen af servicemål og derigennem skabe motivation og trivsel, som fremmer produktiviteten.

Med en bestandig trussel om udlicitering og konkurrenceudsættelse hængende over hovedet kan det blive svært at motivere medarbejderne. For med truslerne følger et advarende signal om, at private virksomheder altid er bedre og mere effektive end det offentlige. En påstand, som kommissionen ifølge sin egen rapport har svært ved at finde entydigt bevis for.

Vi fortsætter kampen om holdninger, signaler og i sidste ende om de politiske beslutninger, som bestemmer vores hverdag på de statslige arbejdspladser. Lige frem til næste 1. maj. Og bagefter.

Arbejdsmarked Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK