Fokus på arbejdsmiljø

30. april 2014  |  Hovedstaden  |

Mandag den 28. april var det international Arbejdsmiljødag. Det var samtidig dagen, hvor den første af HK Hovedstadens fem arbejdsmiljøkonferencer løb af stablen.

Hvad er Social Kapital?

Dagens tema var Social Kapital. I alt lidt over 70 arbejdsmiljørepræsentanter havde benyttet muligheden for at tilmelde sig konferencen og dermed få noget af den løbende efteruddannelse, man som arbejdsmiljø-repræsentant er berettiget til.

Social kapital er et spørgsmål om relationer internt i virksomheden. Ikke bare i den enkelte medarbejdergruppe, men også på tværs af enheder, faggrupper og hierarkiske lag. Mennesker er virksomhedernes vigtigste ressource, og arbejdsmiljø er andet end det klassiske med ’røg, støj og møg’. Et godt samarbejde er grundlaget for, at virksomheder fungerer.

Man måler på tre parametre, nemlig graden af tillid, følelsen af retfærdighed og samarbejdsevne. De tre kaldes også De Tre Diamanter.

Social Kapital i Danske Bank

Første punkt på dagsordenen var et oplæg med Anne Gram, der i mange år arbejdede med Social Kapital i Danske Bank. Her har man i mange år arbejdet målrettet med at skabe sammenhæng mellem arbejdspladsvurderinger (APV) og trivselsundersøgelser. Det giver nemlig mulighed for at få arbejdsmiljø og Social Kapital ind som temaer, når der bliver taget strategiske beslutninger.

Hun oplistede følgende tjekliste for, hvordan man kan komme godt i gang med at se på Social Kapital:
  • Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen?
  • Stoler ledelsen på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?
  • Bliver konflikter løst på en retfærdig måde?
  • Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde?

Omfattende arbejde i Hjemmeværnskommandoen

Næste oplægsholder var Joan Schack, der er tillidsrepræsentant i Hjemmeværnskommandoen, hvor man har arbejdet intenst med Social Kapital. Her er processen blevet sat i system, hvilket betyder, at man indledningsvist havde møder hvor alle chefer, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter diskuterede. Derefter blev der diskuteret Social Kapital i de enkelte kontorer, hvor man tog udgangspunkt i hvad der allerede fungerede i kontoret, og hvad der kunne blive bedre. Der blev også afholdt temamøder for de enkelte faggrupper på arbejdspladsen med diskussioner på tværs af kontorer og afdelinger.

Joan Schack fortalte, at der ikke længere bliver arbejdet så intenst med Social Kapital, men at diskussionerne har lagt en god bund, og at det er helt klart, at det er et begreb, man har taget til sig i organisationen. Det indgår derfor også som en naturlig del af eksempelvis MUS og lønsamtaler.

Hvordan ser det ud med Social Kapital på din arbejdsplads?

Konferencen blev afsluttet med en intens workshop-del, hvor der var livlige diskussioner rundt om ved bordene. Ud fra oplægsholdernes gode eksempler blev deltagerne bedt om at fortælle en kort historie om, hvordan det ser ud med den sociale kapital på deres arbejdsplads.

Her blev der delt historier om den lokale humorklub, der kom med input på medarbejdermøder, om hvordan en ledelses forsøg på at vise tillid til medarbejderne ved at fjerne kontrol med arbejdstiden, blev mødt med mistillid, og hvordan manglende kommunikation i forbindelse med en leders fravær skabte utryghed i en medarbejdergruppe.

Mange steder var konklusionen, at alene det at skabe åbenhed om usikkerheden og problemerne var en stor hjælp. Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, har du allerede nu mulighed for at tilmelde dig årets øvrige spændende arbejdsmiljøkonferencer (følg linket i boksen øverst til højre).

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK