Mere faglighed og mindre proces i jobindsatsen

30. april 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Afbureaukratisering, mere virksomhedskontakt og en styrkelse af a-kassernes rolle er omdrejningspunkter i regeringens nye udspil til en beskæftigelsesreform. HK Kommunal betegner udspillet som afbalanceret og velgennemtænkt.

Regeringens udspil til en reform af beskæftigelsespolitikken matcher mange af de tiltag, medarbejderne på jobcentrene har efterspurgt, samtidig med, at det vil give de ledige en markant bedre og mere målrettet service. Sådan lyder det fra HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, efter at fremtrædende ministre netop har lanceret regeringens forslag til morgendagens jobindsats.

Mindre proces og kontrol

Mads Samsing

Næstformanden henviser blandt andet til, at beskæftigelsesminister Mette Frederiksens (S) i sit udspil opererer med et markant skifte fra den nuværende kontrol- og processtyring til en målstyring og afbureaukratisering, hvor jobcentermedarbejdernes faglighed ifølge Mads Samsing kommer bedre til sin ret.

I regeringens udspil bortfalder en lang række proceskrav, ligesom lovgivning og regler revideres, sammenskrives og forenkles, så der frigives tid for beskæftigelsesmedarbejderne til de ledige. De ledige får samtidig krav på flere og tidligere samtaler. Derudover vil jobcentermedarbejderen få mere beslutningskompetence til at udarbejde individuelle forløb i samarbejde med den ledige.

Fokus på virksomheder

At jobcentrene skal have langt mere kontakt med såvel offentlige som private virksomheder, udgør også en del af regeringens udspil. Det skal blandt andet ske gennem egentlig jobformidling, løntilskud, praktik og bedre match på tværs af kommunegrænser. Også på det felt ser Mads Samsing gode aspekter.

- Jeg er helt overbevist om, at alle de dygtige medarbejdere på jobcentrerene er mere end klar til at give virksomhederne en mere håndholdt og målrettet indsats, siger Mads Samsing.

A-kassens rolle

Endelig ser Mads Samsing fornuftige perspektiver i regeringens forslag om, at de forsikrede ledige, der ikke har andre udfordringer end ledighed, får råd og vejledning hos a-kasserne i de første seks måneder af deres ledighedsperiode.

- Modellen kan gavne de såkaldt stærke ledige, fordi den faglige a-kasse i mange tilfælde vil være nærmest på de lediges fag. Omvendt tror jeg, det er rigtigt set, at ledige med udfordringer, bliver henvist til Jobcentret, hvor den enkelte kommune har mulighed for at tilbyde en mere helhedsorienteret indsats. Alt i alt ser jeg gode muligheder for et samarbejde mellem a-kasse og jobcenter, hvis regeringens forslag får ben at gå på, siger Mads Samsing.

Uddannelse frem for kurser

I regeringens udspil fremgår det også, at der skal ske en opkvalificering af især de ufaglærte, men også af ledige med forældede uddannelser. Det kan ifølge udspillet enten ske gennem seks ugers uddannelse, der nu målrettes og indsnævres til en positivliste, eller ved egentlig uddannelsesorlov i ledighedsperioden.

Afslutningsvist foreslår regeringen, at kommunernes refusion omlægges, så den standardiseres på tværs af ydelser, og at den bliver aftrappet i takt med ledighedsperioden for at skabe incitament til at få folk i egentlig beskæftigelse hurtigt. Omlæggelsen sker for at undgå, at kommunerne spekulerer i sætte ledige på meningsløse kurser for at score en refusionsgevinst.

Arbejdsmarked Ledig Politik

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK