En god 1. maj på Svend Aukens Plads

01. maj 2014  |  Hovedstaden  |

Første maj blev der traditionen tro afholde Politisk Brunch i HK Hovedstaden. Over 400 medlemmer, medarbejdere og naboer på Islands Brygge, var mødt op for sammen at fejre første maj ved at høre taler, spise brunch og synge sammen.

Formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark bød velkommen og slog fast, at det nok er forskellige ting, der kæmpes for i forskellige lande, på denne internationale kampdag. Men grundlæggende handler kampen om det samme: Der skal være ordentlige vilkår for arbejdende mennesker.

- Vi skal sørge for at holde fast i, hvilke værdier det er, vores samfund skal udvikle sig på baggrund af.

Dermed var dagens tema slået an, for alle talerne fokuserede på værdier, fælleskab og sammenhold.

Før Christian Grønnemark gav ordet til morgenens næste taler, var det tid til at synge ”Når jeg ser et rødt flag smælde”. Alle rejste sig op og sang med, da musikerne Filt og Arne spillede, og Annie Lykke sang for.

Unge med pladsbillet til fremtiden

Dagens første gæstetaler var Lasse Nielsen, der er næstformand i HK Ungdom Hovedstaden. Han fortalte, at HK Ungdom Hovedstaden det næste halve år vil arbejde for at sætte fokus på alle de elever, der lige nu står uden en elevplads.

- Som ung står man utroligt svagt i samfundet, hvis man ikke kan færdiggøre sin uddannelse. Det er skidt for både samfundsøkonomien og den enkelte.

HK Ungdom Hovedstaden benytter 1. maj til at starte en kampagne under sloganet ”Pladsbillet til fremtiden”.

Overborgmesteren: den forkerte boligpolitik kan øge uligheden

Morgenens anden gæstetaler var Overborgmester i København, Frank Jensen. Hans tale fokuserede på to emner: Boligpolitik og Social dumping.

- Boligpolitik er vigtig, fordi en skæv boligpolitik er motor for et skævt samfund.

Frank Jensen understregede, at det er vigtigt, at København skal være en by, hvor butiksassistenten og sygeplejersken skal have råd til at bo. I forhold til social dumping, gør man i Københavns kommune meget for at komme det til livs gennem sociale klausuler.

Den faglige kamp er international

Social dumping var også et af temaerne da SF’s Sundheds- og Omsorgsborgmester i København, Ninna Thomsen, gik på talerstolen. Hun mener, at det er vigtigt, at fagbevægelsen også tænker internationalt, for det er ved at stå sammen som arbejdende folk på tværs af landegrænser, at vi undgår at mase hinanden.

Hun talte også om at stress var et stort problem blandt HK’s medlemmer. Og at det er et andet eksempel på, at problemer skal løses kollektivt:

- Det kan jo ikke passe, at den enkelte bliver opfordret til at se indad for at løse noget, som er et strukturelt, samfundsmæssigt problem! Den slags løser man ved at melde sig ind i en fagforening, og så stå sammen om at få lavet holdbare løsninger på arbejdsmarkedet.

København skal være rar at bo i - og til at bo i

Morgenens sidste taler var Enhedslistens Teknik- og Miljøborgmester i København, Morten Kabell. Ligesom Frank Jensen er han optaget af hvordan København kan blive ved med at være en by for alle. For tiden mærker man i de københavnske boligselskaber konsekvenserne af krise og dagpengereform: mange har ikke længere råd til at bo i almindelige almene boliger.

Også han tog udgangspunkt i fællesskabet som dét, der skal ligge bag ved måden, udfordringer bliver løst på. Som Teknik- og miljøborgmester har han også nogle prioriteter, som skal gøre byen rar at bo i. Borgerne skal i langt højere grad have mulighed for at påvirke udviklingen af den by de bor i.

- København er verdens bedste cykelby, og det skal den blive ved med at være. Det er godt for os, og det er godt for klimaet.

I forhold til klimaet er ambitionen også klar: København skal være verdens første C0²-neutrale hovedstad.

Christian Grønnemark takkede for talen, og rundede af ved at nævne, at man i HK Hovedstaden søger at bidrage til en løsning af klimaproblemerne ved at etablere en HK-uddannelse som ressourceøkonom. I øjeblikket bliver der arbejdet på, hvad en sådan uddannelse skal indeholde.

HK-medlemmer Ledig