Venlighed og nærvær er alfa og omega på sociale medier

05. maj 2014  |  HK Kommunal  |

Skal din kommune på Facebook, er det vigtigt, at I sætter ambitionerne efter resurserne. Man skal være personlig, til stede og ekstra venlig, hvis man skal have succes på sociale medier.

Tre millioner danskere er på Facebook, og vi bruger 18 procent af vores online-tid på det sociale medie – derfor er der rigtig god grund til at være på Facebook, hvis man er en offentlig myndighed.

- Det er meget vigtigt, at man sætter sig ned og beslutter hvad formålet skal være, hvis ens kommune ønsker at komme på Facebook, forklarer social medie rådgiver Trine-Maria Kristensen til et oplæg på årets Fag & Fremtid-konference.

Ambitionsafklaring

Skal vi kun informere eller skal vi i dialog med borgerne? Skal vi have decideret Borgerservice på Facebook, hvor vi svarer på spørgsmål? Skal vi inddrage borgerne i processer, eller skal vi endda lave netværk mellem borgerne? Der er mange muligheder, og det er vigtigt, at man gør sig det klart.

Trine-Maria Kristensen forklarer, at noget af det allervigtigste, når man er på Facebook som organisation er, at man er tilstede.

- Man kan ikke længere bare poste informationer ud, hvis man ikke er der til at svare. Så kan det gå grueligt galt, siger hun og viser et eksempel, på en kommune, der har skrevet på Facebook, at de har sendt nogle girokort ud ved en fejl. Kommentarerne blev grimme, diskussionen kørte af sporet og kommunen var ikke til stede til at moderere, fortæller hun.

Vær ekstra venlig

Tonen kan ofte blive meget hård på Facebook, derfor kan det være en god idé, at skrive sit navn, når man svarer på henvendelser fra borgerne. Det er nemlig sværere, at ”tale” grimt til en person end til et kommunelogo. Og så skal man være venlig. Über-venlig.

- Venlighed avler venlighed. Derfor må man gerne være ekstra venlig på sociale medier. Når man sidder overfor folk, eller taler sammen i telefonen kan man lettere aflæse mimik og venlighed – men på sociale medier er det sværere. Derfor er det en rigtig god idé, at tale ekstra pænt og huske skrive ”tak”, ”god weekend” og ”tak for din kommentar”, forklarer Trine Maria Kristensen.

Fag og Fremtid

mød kolleger i vores faglige netværk