Besparelser og opsigelser fyldte på tillidsvalgtes møde

06. maj 2014  |  Landsklubben Dansk Supermarked  |

De seneste besparelser og opsigelser i Føtex og Bilka var øverst på dagsordenen, da tillidsrepræsentanterne i Dansk Supermarked mødtes i Vejle i april.

Tillidsrepræsentanterne i Dansk Supermarked samles to gange om året og på seneste møde i Vejle i april var de seneste besparelser og opsigelser i føtex og Bilka øverst på dagsordenen. Sammen med landsklubben og HK HANDEL samlede tillidsrepræsentanterne op på processen og satte fokus på, om de aftaler, der er blevet indgået centralt med ledelsen, også slår igennem ude i husene.

Her kan du se, hvad tillidsrepræsentanterne talte om i april

Gruppebillede

• Uddannelse: I forbindelse med opsigelserne er det aftalt, at opsagte kan få efteruddannelse i opsigelsesperioden. Alle tillidsrepræsentanterne bliver derfor opfordret til at tale med de opsagte og få dem til at se på uddannelsesmuligheder så hurtigt som muligt. Gerne med inspiration fra den lokale HK-afdeling.
  • Ledige stillinger: Alle opsagte har fortrinsret til at søge ledige stillinger i koncernen. Derfor skal de tilbydes at få oprettet en profil i jobdatabasen, så de der står med ledige stillinger kan finde dem. Mange får job i en af de andre kæder, så hvis man har lyst til at blive i Dansk Supermarked, er det en af vejene til det.
  • Flytning: Dansk Supermarkeds Food kølelager er flyttet fra Højbjerg ved Århus tilbage til Vejle, og alle medarbejdere er flyttet med.
  • Kassedifferencer: Kassedifferencer kan udløse påtaler, advarsler og til sidst opsigelse. Fortolkningen af kassereglementet er ofte til drøftelse i hverdagen og på KOU-møder (landsdækkende samarbejdsudvalgsmøder med ledelsen). Denne gang gik drøftelsen på de kolleger, som skal afløse ved kasserne, når køerne er for lange. Der er mange forskellige ting, som skal tages hånd om samtidig med pengehåndtering, så tillidsrepræsentanterne er opmærksomme på, at der ikke bliver accepteret urimelige advarsler til denne gruppe.
  • Inddragelse af kollegerne i det faglige arbejde i hverdagen: Vi skal arbejde hen mod at inddrage kollegerne i det faglige arbejde. Kun gennem samarbejde og fælles inddragelse kan vi få den nødvendige styrke til at gøre hverdagen bedre for alle.
  • Selvvalgt uddannelse på intranettet: Gert Torstensson viste, hvordan man kan søge selvvalgt uddannelse på intranettet.
  • Arbejdsvilkår for postansatte: Steen Toft Jensen fra Post og Kommunikation fortalte om vilkårene for postmedarbejdere.

Tillids-og arbejdsmiljørepræsentanterne i Dansk Supermarked mødes næste gang den 27. oktober 2014 i Vejle. Tag fat i din tillidsrepræsentant, hvis du har spørgsmål eller gerne vil sætte fokus på et emne.

Tillidsrepræsentant Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK