Dansk ligeløn er bundet op på EU

06. maj 2014  |  HK Danmark  |

Hvis du tror retten til ligeløn og barsel skyldes det danske folketing, tager du fejl. Alle disse rettigheder kommer fra EU, forklarer forsker og advokat.

tekst Kirsten Marie Juel Jensen

Vidste du, at det er på grund af EU, at kvinder og mænd har ret til lige løn for samme arbejde? Og det faktisk også skyldes EU, at kvinder har ret til 14 ugers barsel, og at gravide ikke må fyres på grund af graviditet? Som mange andre tænker du måske, at det kan være lige meget, hvem du stemmer på til EU-parlamentsvalget. Men faktisk kan det få stor indflydelse på dine rettigheder på dit job.

- Når det kommer til beskyttelsen mod at bruge kønnet som begrundelse for forskelsbehandling, ansættelse, afskedigelse og forfremmelse, kan vi takke EU for de rettigheder, vi har, siger Peter Breum, advokat hos Elmer & Partnere, som blandt andet fører sager for HK.

Det samme siger Jytte Larsen, seniorforsker og kvindehistoriker i KVINFO.

- Ligestilling er jo ikke skrevet ind i den danske grundlov – den er til gengæld skrevet ind i EU-traktaterne fra begyndelsen, siger hun.

Ligeløn er det bedste eksempel

Langt de fleste af dine rettigheder på ligestillingsområdet stammer derfor fra EU-direktiver eller afgørelser ved EU-domstolen, som derefter er blevet indført i den danske lovgivning eller i de danske overenskomster. Et godt eksempel er ligeløn. Allerede i 1957, da det Europæiske Fællesskab blev til, slog man i Rom-traktaten fast, at kvinder og mænd skal have lige løn for samme arbejde. Det blev uddybet i ligelønsdirektivet i 1975, og først i 1976 fik Danmark så sin ligelønslov.

- Det var EU-lovgivningen, der især i 70’erne og 80’erne gav fagforeningerne luft til at arbejde med ligelønssager ved de danske domstole og tage dem videre til EU-domstolen, siger Jytte Larsen. Det bekræfter Peter Breum, der mener at EU stadig har mere fokus på at sikre ligeløn.

- EU gik videre end Danmark, da ligelønsdirektivet blev vedtaget. Her fastslog EU, at det ikke blot handler om, at mænd og kvinder skal have lige løn for lige arbejde – men også for arbejde af samme værdi, siger han.

HK vandt vigtige barselssager ved EU-domstolen

Jytte Larsen forklarer også, at sager ved EU-domstolen har rykket meget ved især barselsrettighederne og beskyttelsen af gravide på arbejdsmarkedet.

- Det gælder for eksempel for den omvendte bevisbyrde, som blev indført, efter at HK i 80’erne førte nogle sager ved EU-domstolen, der afgjorde, at det er arbejdsgiverens ansvar at bevise, at de ikke har fyret eller forskelsbehandlet en medarbejder på grund af barsel, siger Jytte Larsen.

Og i en anden sag, HK førte for et medlem, slog EU-domstolen fast, at man som lønmodtager faktisk må lyve om sin graviditet til en jobsamtale – for arbejdsgiveren må slet ikke spørge til det.

Sexchikane først rejst på EU-niveau

At du ikke må udsættes for sexchikane på din arbejdsplads, kan også føres tilbage til EU, hvor man i 2002 skrev ind i ligebehandlingsdirektivet, at sexchikane straffes med bøde, og at virksomheder har ansvar for at beskytte deres medarbejdere imod det.

- Det har været muligt at rejse danske sager med henvisning til EU-direktivet, så det faktisk har været muligt at vinde sager om seksuel chikane. Her ville initiativet aldrig være kommet fra Danmark med den holdning, vi har til chikane og seksualitet, hvor det særlige danske frisind og HAHA-mentaliteten har præget området meget, siger Jytte Larsen.

Vigtige ligestillingsdirektiver fra EU

• Ligelønsdirektivet (1975): Mænd og kvinder har ret til lige løn for samme arbejde eller arbejde af samme værdi.
  • Graviditetsdirektivet (1992): Du har som kvinde ret til minimum 2 ugers barsel før fødslen og minimum 14 ugers barsel efter fødslen. Du må ikke blive fyret på grund af graviditet og har ret til at være væk fra jobbet i forbindelse med graviditetsundersøgelser.
  • Ligebehandlingsdirektivet om erhvervstilknyttede pensionsordninger (1996): Mænd og kvinder har ret til den samme pension.
  • Direktivet om bevisbyrde i sager om forskelsbehandling på grund af køn (1997): Hvis du føler dig forskelsbehandlet på grund af dit køn, er det din arbejdsgivers ansvar at bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er blevet overtrådt.

Kilder: bm.dk, eur-lex.europa.eu

Politik EU Ligestilling

Læs også:
EU har stor indflydelse på dit job

Læs artiklen

Her kan du læse nogle fakta om EU

Læs om EU