Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK Østjylland: Uvished presser fleksjobbere

06. maj 2014  |  Østjylland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vejen til fleksjob kan være lang, og uvished og mistro undervejs kan medføre psykiske problemer, selv om udgangspunktet var fysiske problemer. Det mener socialrådgiver Steffen Friis, der medvirker i hvidbog om fleksjob fra LO Silkeborg-Favrskov

Reformen af førtidspension og fleksjob trådte i kraft ved indgangen til 2013, og et af reformens udgangspunkter er, at alle så vidt muligt skal i gang.

Det er blevet næsten umuligt at få førtidspension; til gengæld kan man blive visiteret til fleksjob i helt ned til ganske få timer eller en enkelt time om ugen.

Men de mange arbejdsprøvninger og kravet om, at man skal i gang næsten uanset hvad, har sine omkostninger. Det mener Steffen Friis, der er socialrådgiver i HK Østjylland, og som medvirker i en hvidbog om fleksjob, der om kort tid udsendes af LO Silkeborg-Favrskov. Til hvidbogen siger Steffen Friis blandt andet:

Gør du nok?

Steffen Friis Socialrådgiver HK Østjylland

Steffen Friis

”Systemet bygger i dag endnu mere end tidligere på, at du ikke må blive placeret på en hylde. Du skal udvikle dig. Men udvikler man sig ved at blive presset?

Vi har medlemmer, der siger: ”Giv mig da bare vished om, hvad jeg skal og hvilken ydelse, jeg kan få, så kan jeg nok godt udvikle mig”. Det er uvisheden, der giver det store pres, og det kan blive til psykiske problemer, selv om udgangspunktet var fysiske problemer.

Nogle kommer ind med en gemen sygdom, og de oplever, at der stilles spørgsmålstegn ved, hvordan de tackler det. Gør de nok?

De skal lære at tackle smerter osv., og for dem virker det næsten som om problemet er, at de ikke selv gør nok: Hvis du selv gør noget mere, kan du nok også arbejde noget mere. Det er mistænkeliggørende.

Kommunen kan måske presse den enkelte til at flytte sig en time, og så er det også sagt.

Men det kan undervejs ende med at give psykiske problemer, der måske kunne have været undgået”.

Menneskelige omkostninger

Viggo Thinggaard

Formand for HK Østjylland og formand for LO Silkeborg-Favrskov, Viggo Thinggaard, håber, at hvidbogen vil rejse debat om reformen af førtidspension og fleksjob og dens konsekvenser:

- I sig selv kan det jo lyde meget godt, at man frem for at få førtidspension skal videre i arbejdslivet, når man er syg, nedslidt eller har været ude for en arbejdsulykke. Så enkelt er det bare ikke, og vi må konstatere, at reformen har haft nogle barske omkostninger for nogle af dem, der har det værst, siger Viggo Thinggaard.

I hvidbogen tages flere emner op, og der er en række konklusioner om reformens virkning.

Fleksjob

i HK Østjylland