Ring til fagforeningen

Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Vi opdaterer it-systemerne

Vi opdaterer vores it-systemer i dag 6/4-20 kl. 20.00- 22.00, du kan derfor opleve, at du ikke kan logge ind i dette tidsrum.

Vi beklager ulejligheden.

Kreativ klimasikring begejstrer

06. maj 2014  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Musicon ved Roskilde er et spændende klimaprojekt – og en spændende legeplads for børn og kreative voksne.

Roskilde Kommune forbereder sig aktivt på klimaforandringer og øgede vandmængder.

Det sker for eksempel ved at udvide eksisterende regnvandsbassiner og ved at bygge nyt. Det nyeste bassin er udformet som en del af den kreative byudvikling, Musicon.

Det kunne en række deltagere på HK Kommunals konference Fag & Fremtid ved selvsyn opleve, da de var på tur til Musicon.

Skatere og regnvand

Musicon er et nyt byområde ved Roskilde, opført på et sted, hvor der tidligere har været grusgrav, betonproduktion og losseplads.

- Det var en fantastisk opleve at se Musicon og se stedet i funktion. For eksempel hvordan børnene kan skate og rutsche i de beton-kanaler, som samler regnvandet op og fører det ned i bassinerne, fortæller Bente Schøpzinsky, der til daglig er administrativ medarbejder i Vej & Park i Hvidovre Kommune og desuden tillidsrepræsentant.

Musicon rummer blandt andet en stor digital legeplads, skater-anlæg (samtidig regnvandsopsamling) og små kreative virksomheder.

Regnvand føres ud i fjorden

Udflugten gik også til Himmelev Bæk, som modtager vand fra regnvandsanlægget Trekronersøen ved voldsom regn. Vandet opsamles så i bækken, inden det langsomt ledes ud i Roskilde Fjord.  Himmelev Bæk følger den oprindelige bæks udformning og har et rigt dyre- og planteliv.

- Det var spændende at høre om hele projektet. Også at se bebyggelsen Trekroner, hvor man leder regnvandet fra husene og vejene ned til Trekronersøen, siger Bente Schøpzinsky med henvisning til Christian Lerche, fra Roskilde Kommune, som levende fortalte om hele klimaprojektet.

Fag og Fremtid

Problemer med login?