'Vi gjorde, hvad vi kunne - men fik ikke noget at sige'

06. maj 2014  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Joan og kollega

Joan Hindsgaul Nissen (tv.) og kollega på arbejde på Statens Serum Institut. Foto: Tomas Bertelsen

Bevæbnet med spørgsmål fra tillidsrepræsentanterne på Statens Serum Institut udspurgte Stine Brix (EL) forleden sundhedsministeren om baggrunden for at sælge eller lukke vaccineproduktionen på instituttet. Samrådet gjorde ikke de desillusionerede medarbejdere klogere.

Det er billigere at købe vacciner end at producere dem selv. Derfor vil regeringen sælge den tabsgivende vaccineproduktion på Statens Serum Institut. En anden del af SSI, Diagnostica i Hillerød, som i 2013 gav et overskud på 24 millioner ud af en omsætning på 125 millioner kroner, vil regeringen sælge i samme ombæring. Her er begrundelsen, at man ikke kan regne med, at denne virksomhed fortsat vil give overskud.

- Salget handler om, hvordan vi mest hensigtsmæssigt anvender samfundets ressourcer.   Det forklarede sundhedsminister Nick Hækkerup (S) på et åbent samråd i Folketingets Sundhedsudvalg den 29. april 2014.

Ministeren oplyste, at det er vanskeligt at sige noget om de personalemæssige konsekvenser, fordi man endnu ikke har en potentiel køber og derfor ikke ved, om køberen vil overtager medarbejderne. Hækkerup vil ”gøre, hvad han kan, for at salgsprocessen bliver så god som mulig” og ”tage alle de hensyn til de berørte medarbejdere, som det er muligt,” sagde han også.

På tilhørerpladserne sad blandt andre HK-tillidsrepræsentant på SSI, Joan Hindsgaul-Nissen. Efter hendes mening gjorde samrådet ingen forskel for de i alt 500 medarbejdere, heraf omkring 220 HK’ere.

- Der kom ikke noget ud af mødet, som vi kan bruge til noget. Nick Hækkerup anede tilsyneladende ikke, hvad han svarede på. Og det var forstemmende, at de fire embedsmænd, han havde med sig, tilsyneladende heller ikke anede noget, siger tillidsrepræsentanten og fortsætter:

- Stine Brix fra Enhedslisten stillede på vores foranledning en række centrale spørgsmål, som hverken hun eller vi fik et ordentligt svar på.

- Ministeren begrunder først og fremmest salget med økonomi – at det er for dyrt at producere vacciner selv. Men den økonomiske begrundelse holder ikke, mener Joan Hindsgaul-Nissen.

- Når et multinationalt medicinalfirma overtager produktionen, tror jeg ikke på, at produkterne bliver billigere på længere sigt. Og ministerens argument om, at man sælger guldfuglen – SSI Diagnostica i Hillerød – fordi man risikerer, at produktionen en dag ikke længere giver overskud, er for mig fuldstændig uforståelig, siger hun.

Ministerens svar under samrådet overrasker dog ikke Joan Hindsgaul-Nissen:

- Jeg forventede mig ikke meget mere af samrådet. Det positive for vi medarbejdere og tillidsrepræsentanter er, at vi kan se os selv i spejlet nu. Vi har gjort alt for at gøre dem, som tager beslutningerne, opmærksomme på de mulige konsekvenser, som vi ser dem.

- Men vi har desværre lært af forløbet, at uanset, hvad man som medarbejder gør, så har vi ikke noget at sige. Vi har i denne sag mistet illusionen om indflydelse, siger Joan Hindsgaul-Nissen.

Ministeren lovede da på samrådet at tage hensyn til de berørte medarbejdere?

- Ja, men han kom jo ikke med noget som helst konkret om, hvad man vil tilbyde medarbejderne, siger tillidsrepræsentanten. Hun tilføjer, at "der naturligvis er mange følelser involveret i det her" for medarbejderne på SSI.

Joan Hindsgaul-Nissen er bekymret for, om vaccineproduktionen og dermed værdien af instituttet kan opretholdes frem mod et salg, fordi mange medarbejdere i disse dage siger op på grund af de usikre fremtidsudsigter. Og fordi nogle af dem heldigvis har muligheder for at få job i den private medicinalindustri, som udvider for tiden.

- Ministeren gør regning uden vært, hvis han tror, at medarbejderne frivilligt vil blive hængende, indtil produktionen er solgt. Tværtimod siger mange op i panik, vurderer hun.

HK Stats formand, Rita Bundgaard, mødtes kort efter regeringens pludselige meddelelse om salg af vaccinefabrikken med sundhedsministeren. På mødet opfordrede hun ham til at stå ved sine løfter om at gå langt for at hjælpe de berørte medarbejdere.

HK Stat: Drop snakken om at lukke vaccinefabrik

Hele samrådet kan ses her