Forrygende lyttemøde i PH Cafeen på Halmtorvet

07. maj 2014  |   |

”Fremtiden: Alt hvad folk med ubehag nægter at høre noget om, bliver afgørende for vores vilkår årtier efter. “ citat af PH.

Vi sidder i den lille intime teatersal på P.H. Cafeen på Halmtorvet i København som lægger lokaler til et velbesøgt lyttemøde en tirsdag ved fyraftenstide - og duften af kaffe og kage breder sig. Bordene er pænt dækket op og ud for hver enkelt plads ligger en ”mini – lyttedug”, en lille debatguide som skal vise sig at spille en central rolle i mødets videre forløb. (Det er tænketanken CEVEA der her har leveret en ny frisk metode til fornyelse af den klassiske mødeform).

Fagforeningen har inviteret medlemmerne til såkaldte ”lyttemøder” – og måske er navnet lidt forkert hvis det kan opfattes som, at nu har medlemmerne bare at troppe op og lytte til hvad fagforeningens ledelse doserer. Det er tænkt lige omvendt – nemlig at fagforeningens ledelse for alvor ønsker at lytte til hvilke ønsker og forventninger medlemmerne har til deres fagforening, HK Trafik & Jernbane.

Energien slippes løs

Formandskabet Andreas & Birthe har fordelt roller og leverer en prisværdig kort velkomst og instruktion – og så går det ellers løs ved 8 – mandsbordene. Hvad gør dig vred, hvad giver dig håb om forandring og hvad vil jeg gøre for at det sker, er spørgsmål som den enkelte skal forholde sig til over for sin sidemand. Og det går ikke helt stille af sig – ellers var man måske heller ikke dukket op til mødet, hvis man ikke havde noget på hjertet.

Og så skærpes udfordringen til samarbejde - mødedeltagerne skal nu i fællesskab bordet rundt, fokusere på hvad der fungerer godt nok, hvad skal forbedres, formulere rigtig gode ideer – og så til slut prioritere: hvad er vigtigst for medlemmerne!

Det korte af det lange

Det der mest af alt kitter virksomhederne sammen lige nu er de ansattes stærke sociale fællesskab - og ”det gode kollegaskab” er næsten blevet oasen i ørkenen. Men selv det slår revner overfor en direktivstyret ledelse, som kvæler al kreativitet og engagement.

Der mærkes en fælles bekymring for den usikre fremtidige beskæftigelse som HK’er - og det øger presset på et i forvejen belastet psykiske arbejdsmiljø. Der er en dårlig erfaring som går igen, nemlig, at ledelsen på topniveau i virksomhederne ikke har respekt for HK’ernes faglige dygtighed og betydning. Og det syrer ned gennem organisationen.

Det viser sig især ved manglende strategisk kompetenceudvikling, manglende brug af den enkeltes viden og potentiale og et opskruet arbejdstempo. Mange føler sig misbrugte af ledelsen – fordi stigende krav til arbejdsindsats pakkes ind i spørgsmål om ”loyalitet” over for virksomheden.

Bag denne konstatering aner man forargelsen over, at ledelsesregimerne er forblændet af udsigten til at indkassere betragtelige lønbonusser - for kortsynede resultater. Og det vel at mærke bl.a. opnået på bekostning af de menige medarbejderes løn – og arbejdsvilkår. Utilfredsheden med dette er stigende op ad i virksomhederne – og vidensflugten er til at få øje på. Et nyt begreb som ”medarbejderdreven innovation” er formentligt helt ukendt på disse kanter.

Hvad ønsker medlemmerne – når de selv skal sige det

Svaret – eller løsningen – kommer prompte fra salen: rettidig kompetenceudvikling. Det er meget velformuleret og vidner om, at det er overordentligt gennemtænkt: ”Vi har behov for at få opdateret og udviklet kontoruddannelserne på alle niveauer, så vi kan følge med kravene i virksomhedernes udvikling, i jobbene og dermed sikre vores beskæftigelse. Og der skal omgående iværksættes en plan for efteruddannelse og omskoling af forudsigeligt overtallige medarbejdere, så de får mulighed for at bestride de jobs, der i fremtiden vil være i virksomhederne”.

Der efterlyses ”gode historier” om vellykkede kompetenceløft – de fleste husker det vellykkede projekt for realkompetenceafklaring og efteruddannelse for et par år siden. Det blev kaldt ”billet til fremtiden” – men i dag er det efterhånden utroligt svært at se noget perspektiv for mange i virksomhederne. Og flere tjenestemænd er bekymrede over udviklingen og føler sig ringeagtet af de nye ledelsesregimer, der skiller sig af med stadigt yngre tjenestemænd.

Også skandalen om den manglende indførelse af et nyt lønsystem for HK - tjenestemændene og den førte lønpolitik, får hårde ord med på vejen.

Vi skal blive bedre til at sælge vores arbejdskraft

Under mødet konstaterer flere, at mange chefer og ledere simpelthen ikke ved nok om HK’erne som arbejdskraft. Deres viden er ofte indsnævret til det begrænsede udsyn de har i deres lille afsnit af virksomheden.

Det er derfor både virksomhedernes HR og fagforeningens opgave at informere bedre om, hvilke utroligt mange og værdifulde kompetencer HK’erne har – og hvilke de kan erhverve, hvis det ellers planlægges aktivt.

Holdningen på mødet er klar: det er en hovedopgave for fagforeningen at sætte fuld fokus, på hvad virksomhederne gør for at analysere kompetencebehovet i et strategisk perspektiv. Og så kræve det nødvendige uddannelsesløft aftalt og gennemført gennem MUS – systemet.

Der er ledelsesmæssigt udygtigt og uden fremtid at lade HK’ernes kvalifikationer ruste op – og så bare satse på at kunne ”headhunte” akademikere til at erstatte dem. Alle har brug for udfordringer, motivation og perspektiv, hvis de skal kunne yde deres bedste.

Organiser din fagforening

Andreas & Birthe afslutter mødet med takke for den aktive deltagelse og de præcise synspunkter på hvilken faglig dagsorden fagforeningen skal sætte i front. De understreger, at fagforeningen nu gennem en række tilsvarende ”lyttemøder” landet over inviterer alle medlemmer med ”ind i kampen” for fremtiden.

Det nye i dette initiativ er, at fagforeningen vil bede alle medlemmer om aktivt at vise deres opbakning til den dagsorden vi sætter i fællesskab – og vise, at vi mener det alvorligt, når vi kræver respekt og en plads i fremtiden i virksomhederne.

Allerede nu opfordrer vi lokalt alle medlemmer og tillidsrepræsentanter til at overveje og diskutere med opfindsomhed og kreativitet, hvilke aktiviteter det er muligt at organisere til støtte for vores fælles krav. Vi ser frem til et særdeles aktivt efterår 2014 – også som optakt til overenskomstforhandlingerne i 2015.

Sammen er du stærkere Konflikter Arbejdsmiljø