Sådan bevarer du motivationen på jobbet

07. maj 2014  |  HK Kommunal  |  DL  |  Elev i kommune og region  |  Fie Jessien Klarlund

Dialog i stedet for diktat. Det er vejen frem, hvis HK’erne skal bevare motivationen på arbejdet, påpeger professor.

HK’ernes motivation er under pres, fordi der udøves så meget kontrol med deres arbejde. I en central styring stoler man nemlig hverken på borgerne eller de ansatte.

Den udmelding kom fra professor Lotte Bøgh Andersen, Aarhus Universitet, på HK Kommunals konference Fag & Fremtid.

Hun forsker i, hvad der sker med offentligt ansattes motivation i arbejdet, når økonomiske incitamenter og dokumentationskrav fylder meget i dagligdagen.

Og hun kunne i den sammenhæng fortælle, at motivation er noget af det vigtigste i vores arbejdsliv – at det er vigtigt for os, at der er noget, vi brænder for.

Ledelse skal invitere til dialog

- HK’ernes jobtilfredshed er i fare, fordi al kontrollen er negativ for motivationen, sagde Lotte Bøgh Andersen og pegede samtidig på løsningen:

- Det handler ikke om, at der slet ikke må styres. Det skal bare ikke være gennem kontrol, men ved at ledelsen indbyder medarbejderne til en dialog, om hvor man bedst løser opgaverne. Altså at man går fra diktat til dialog, sagde Lotte Bøgh Andersen, der også fortalte, at rigtigt mange HK’ere ligesom DJØF’erne er optaget af at sikre de rigtige beslutninger i det offentlige.

Tag sagen i egen hånd

Hun pointerede også, at man som medarbejder ikke skal tro, at man har retten til at bestemme, i hvilken retning det offentlige skal gå. Det er politikernes ret og pligt, understregede hun og opfordrede samtidig HK’erne til at tage sagen i egen hånd i forhold til den gode form for styring:

- I skal selv søge dialogen om styring med ledelsen. For ofte er der en mening i galskaben, hvor den enes unødvendige bureaukrati ofte er den andens retssikkerhed og beskyttelse. Og husk, at jeres arbejde er vigtigt og giver et samfundsmæssigt bidrag, sagde Lotte Bøgh Andersen.

Forskningsprojekt i bogform

Du kan læse mere om offentligt ansattes motivation i bogen ”Styring og motivation i den offentlige sektor”, som omhandler resultater fra et forskningsprojekt finansieret af Forskningsrådet for Samfund og Erhverv (FSE).

Bogen, der er skrevet af Lotte Bøgh Andersen og Line Holm Pedersen, er netop udkommet på DJØFs forlag.

Fag og Fremtid Udvikling

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt