Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Du har ret til tre ugers sammenhængende ferie

08. maj 2014  |  HK Privat  |  Dorthe Nerving Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Forældre med børn i skolealderen har ret til at få ferie i skoleferien. Det kan give problemer, fordi alle samtidig har ret til tre ugers ferie i sammenhæng.

Måske er I netop nu i gang med at tilrettelægge ferieplanen for sommeren på din arbejdsplads?

Det bliver nemt et knudret puslespil, hvor nogle arbejdsgivere prøver at bøje de rettigheder, du har. Det siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

Især på arbejdspladser med mange medarbejdere, som har børn i skolealderen, kan der opstå store udfordringer.

Arbejdsgivere prøver at splitte ferien op

De har nemlig i stort omfang ret til at holde ferie i skoleferien (se Ferielovens § 15 nederst på siden). Samtidig har alle medarbejdere ret til at holde mindst tre ugers sammenhængende ferie fra 1. maj til 30. september.

Det kan nogle steder være meget svært at få til at gå op, når der samtidig skal være en vis bemanding på kontorerne.

- Vi kender da også til sager, hvor nogle arbejdsgivere prøver at få medarbejdere med børn til at splitte deres ferie op i mindre bider inden for skoleferien, for at få det til at passe. Men den går altså ikke, siger Klara Hoffritz.

I kan godt aftale noget andet
De tre ugers sammenhængende ferie er en ret, men ikke en pligt. Til gengæld er det en pligt at mindst to ugers ferie skal holdes i sammenhæng.

Du behøves ikke at holde tre ugers sammenhængende ferie. Og du behøves ikke, at holde dem inden den 30. september. Men du har ret til det.

- Din arbejdsgiver kan altså kun komme uden om det, hvis du selv er med på det. I kan også aftale, at du holder al din ferie i sammenhæng, hvis I er enige om det, siger Klara Hoffritz.

I skal aftale tidspunktet for ferien

Hvornår din ferie skal placeres skal så vidt muligt være en aftale mellem dig og din arbejdsgiver.

- Men det er der altså også nogle arbejdsgivere, som glemmer. Så de dikterer i stedet, hvornår ferien skal ligge i forhold til, hvornår det passer arbejdsgiveren bedst, siger Klara Hoffritz.

- Omvendt kan du heller ikke selv alene bestemme, hvornår din ferie skal ligge. Det er en aftale mellem dig og din arbejdsgiver.

Hvis din arbejdsgiver ikke accepterer dine rettigheder, anbefaler hun, at du tager kontakt til din HK-lokalafdeling.

Ferielovens § 15

”Arbejdsgiveren fastsætter efter forhandling med lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til virksomhedens drift så vidt muligt imødekomme lønmodtagerens ønske om, hvornår ferien skal holdes, herunder lønmodtagerens ønske om, at hovedferien holdes i lønmodtagerens barns skolesommerferie.”

Ferie

Problemer med login?