Videoer skal oplyse om vold og trusler

08. maj 2014  |  HK Kommunal  |

Fire nye videoer med realistiske situationer fra hverdagen, skal sætte fokus på vold og trusler på arbejdspladsen.

Det kan være ubehageligt, hvis man er i kontakt med en borger, som pludselig bliver truende eller decideret voldelig. Ikke desto mindre oplever flere offentligt ansatte, at tonen bliver hårdere og borgerne barskere.

Mere end hvert tiende medlem af HK Kommunal har følt sig truet inden for de sidste to år, det viser en stor medlemsundersøgelse foretaget af Epinion blandt 2567 medlemmer af HK Kommunal.

Af hele den arbejdende befolkning udsættes seks procent for vold, hvilket næsten er en fordobling i forhold til 2005.

Derfor har BracheArbejdsmiljøRådet for Finans/Offentlig Kontor og Administration (BAR FOKA), som består af både arbejdsgiver og arbejdstager-siden, nu lavet fire små film,der skal italesætte vold og trusler

Filmene skal forebygge

To af videoerne er relevante for HK Kommunals medlemmer, nemlig den fra ambulatoriet og den fra jobcentret. Hensigten med filmene er at forebygge konflikter, vold og trusler i det offentlige.

- Det er trist at måtte konstatere, at vold og trusler er et stigende problem. Jeg håber på, at vi med BAR FOKA’s nye materialer kan skabe en anledning til, at ledere og medarbejdere i fællesskab vurderer, om der er behov for at revidere og eventuelt skærpe de allerede aftalte foranstaltninger, siger Katrine Nordbo Jakobsen, formand for BrancheArbejdsmiljøRådet og arbejdsmiljøkonsulent i KL.

Anledning til dialog

Hos HK Kommunal, som har været med til at udvikle filmene, håber arbejdsmiljøkonsulent Karen Brøndsholm, at filmene kan bruges på arbejdspladserne til at skabe dialog om, hvordan mødet med borgeren bedst kan håndteres.

- Det er rigtig vigtigt for arbejdsmiljøet og den service, den ansatte giver til borgerne, at man er tryg i sin hverdag. Jeg håber derfor, at filmene kan give en anledning til at medarbejdere og ledere sammen tager en snak om, hvordan man kan håndtere konflikter, vold og trusler, siger Karen Brøndsholm

Før vold bliver til virkelighed: Ambulatoriet

Fire patienter sidder i ambulatoriets venteværelse. En af dem har svært ved ventetiden og ved at forstå logikken i den rækkefølge, patienterne bliver kaldt ind i. Patienten holder ikke sine frustrationer tilbage – hverken over for personalet eller de andre i venteværelset.

Hent PDF`en med mulige temaer og eksempler på spørgsmål til Ambulatoriet her.

Før vold bliver til virkelighed: Jobcenteret

En borger er til møde med sin sagsbehandler i jobcenteret. Han vil gerne tilbage på arbejdsmarkedet og søger flittigt, men oplever sin situation som håbløs. Da han undervejs på mødet fortæller sagsbehandleren om sin situation på hjemmefronten, får samtalen en helt ny dagsorden.

Hent PDF`en med mulige temaer og eksempler på spørgsmål til Jobcenteret her.

Vold og trusler Konflikter

Læs mere om vold og trusler her på siden