Voldsom kritik af analyse om Udbetaling Danmark

08. maj 2014  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Når regeringen og kommunerne mandag indleder forhandlinger om næste års økonomi, vil KL’s formand opfordre regeringen til at skrinlægge planerne om at flytte flere opgaver fra kommunerne til Udbetaling Danmark. Digitaliseringsstyrelsens analyse møder voldsom kritik og bliver kaldt en ”gætteleg”.

Formanden for Kommunernes Landsforening, Martin Damm (V), advarer i Jyllands-Posten mod Digitaliseringsstyrelsens planer om at flytte op mod 10 arbejdsopgaver fra kommunerne til Udbetaling Danmark.

- Det kommer til at gå ud over borgerne, hvis man flytter udbetalingen af eksempelvis sygedagpenge væk fra kommunerne. Der er brug for grundig og individuel sagsbehandling, som ikke kan løses af en central enhed som Udbetaling Danmark. Borgeren vil komme til at falde ned imellem to stole mellem en sagsbehandler det ene sted og en udbetaler det andet. Derfor siger vi til regeringen, at Udbetaling Danmark gerne må fortsætte med de opgaver, som man har i dag – men så skal det også stoppe dér, siger Martin Damm til avisen.

Kommunerne er især bekymrede for at flytte udbetalinger, hvor der kan blive talt om en såkaldt delt myndighed. Det vil betyde, at borgeren skal forholde sig både til en kommunal sagsbehandler og til en sagsbehandler i i Udbetaling Danmark. Ifølge kommunerne vil det besværliggøre forholdene for borgeren, det vil give dobbelt administration, og det kan øge risikoen for fejludbetalinger.

Analyse har karakter af gætteleg

Digitaliseringsstyrelsen, der hører under Finansministeriet, har analyseret muligheden for at flytte 10 nye offentlige udbetalingsområder fra kommunerne til Udbetaling Danmark. Men den analyse møder nu voldsom kritik fra fem store kommuner. I et fælles brev skriver direktørerne for social- og beskæftigelsesforvaltningerne i Århus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers, at de ”tager stærkt afstand fra den gennemførte analysemetode”, ligesom de kalder arbejdet ”forceret”. Konsulenterne har anvendt usikre indsamlede data fra få kommuner til at opskalere tal til et landsniveau, og konsulenterne har ikke formået at tage højde for borgernes perspektiv, hedder det i kritikken fra de fem kommuner.

Direktøren for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus Kommune, Erik Kaastrup-Hansen, går endnu længere i sin kritik af Digitaliseringsstyrelsens analyse:

- Workshoppen fik mere karakter af en gætteleg end af saglige, faglige vurderinger, og det finder jeg stærkt kritisabelt, påpeger han.

I dag står de fem afdelinger i Udbetaling Danmark i Frederikshavn, Holstebro, Haderslev, Vordingborg og Hillerød for udbetalinger af ydelser som folkepension, førtidspension, boligstøtte, barselsdagpenge og børneydelser. Det er godt to år siden opgaverne blev flyttet fra kommunerne, men allerede nu lægger flere afdelinger i Udbetaling Danmark op til besparelser og nedskæringer på personalet.

HK Kommunal tidligt på banen

HK Kommunal har tidligere påpeget de mange problemer ved denne centralisering over for politikerne. Mange sagsbehandlere i kommunerne har henvendt sig til HK Kommunal med deres bekymringer om, at de områder, der allerede er flyttet, ofte giver anledning til uklarhed og dobbeltarbejde. Og derfor frygter de, at borgerne vil blive tabere, hvis nye områder flyttes.

Formanden for HK Kommunal Bodil Otto opfordrer regeringen til at lytte til kritikken:

- Får Digitaliseringsstyrelsens embedsmænd held til at rulle en ny bølge af centralistisk styring ud, er jeg ikke et sekund i tvivl om forringelserne. En ny rundbarbering af kommunerne vil skade den nære borgerservice, det lokale demokrati og hele det kommunale selvstyre, siger Bodil Otto.

Digitaliseringsstyrelsen ønsker ikke over for Jyllands-Posten at kommentere kritikken, men henviser til Finansministeriet. Finansminister Bjarne Corydon (S) siger om kritikken af analysen og om opfordringen fra KL om at opgive udflytningen af flere offentlige udbetalingsområder:

- Vi kan se af analysen, at der er gode erfaringer med de områder, som Udbetaling Danmark har overtaget fra kommunerne. Hvad vi kan bruge de erfaringer til, vil jeg bruge de kommende uger på at drøfte med kommunerne, siger finansministeren til avisen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK