Nødvendigt at styrke kompetencerne

14. maj 2014  |  Nordjylland  |

HK/Stat Nordjylland satte fokus på kompetenceudvikling ved fagfestival

Tillidsrepræsentant Helle Rabek Thomsen, prorektor Kirsten Ravn Bundgaard og tillidsrepræsentant Jette Norup.

Samarbejde mellem ledelse og ansatte om uddannelse virker, siger f.v. Helle Rabek Thomsen, prorektor Kirsten Ravn Bundgaard og Jette Norup.

-HK’erne er ikke på vej ud. I kommer stadig til at spille en stor rolle i vores organisation, men det kræver, at kompetencerne er i orden.

Prorektor for University College Nordjylland (UCN) Kirsten Ravn Bundgaard afviste, at HK’erne som faggruppe er på vej til at blive erstattet af akademikere på hendes uddannelsesinstitution, da et halvt hundrede statsligt ansatte HK’ere fra nordjyske arbejdspladser 14. maj mødtes til Fagfestival hos HK/Stat Nordjylland.

-Vi kan ikke løse vores opgaver uden dygtige medarbejdere i administrationen. Derfor ønsker vi medarbejdere, der styrker deres kompetencer - ikke medarbejdere med korslagte arme, slog hun fast.

Sammen med HK-tillidsrepræsentanterne Helle Rabek Thomsen og Jette Norup fortalte hun på fagfestivalen om et igangværende uddannelsesprojekt, hvor UCN’s 135 HK-ansatte er på kurser i blandt andet mundtlig og skriftlig engelsk, projektledelse, kommunikation og studievejledning.

Fagfestival-deltagere

Medarbejdere tog initiav til uddannelse
Initiativet til det store uddannelsesprojekt, der startede i efteråret 2013 og afsluttes i starten af 2015, er taget af UCN’s HK-medarbejdere selv.

-Kravene til kompetencer, selvledelse og planlægning af vores egen arbejdsdag er steget. Derfor foreslog vi ledelsen et samarbejde, der skulle pejle os frem til hvilke kompetencer det er, der bliver brug for i fremtiden, fortalte Helle Rabek Thomsen og Jette Norup.

Alle medarbejdere har i arbejdsgrupper været involveret i at udvikle uddannelsesprojektet, som er støttet af UCN’s ledelse – ikke mindst gennem en bevilling på 800.000 kroner.

-Jeg er overrasket over, hvor meget vi får for pengene og kan sagtens forestille mig, at vi fortsætter projektet. Kompetenceudvikling stopper aldrig, sagde prorektor Kirsten Ravn Bundgaard.

-Uddannelsesprojektet har været givende for hele organisationen. Også i form af bedre vidensdeling, fordi vi er blevet mere opmærksom på andre kollegers kompetencer, fortalte de to tillidsrepræsentanter.

Fagfestival-deltagere

Fagfestival
Det er tredje gang, HK/Stat Nordjylland holdt fagfestival, hvor fokus er rettet på faglighed og kompetencer.

Ud over eksempler på kompetenceudvikling på statslige arbejdspladser, bød årets festival bl.a. på oplæg om ’faglighed og kommunikation’, mindfulness og workshops om karriereudvikling, digitalisering og projektkoordinering.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK