Overlæge lod datter klare mentalt syge

14. maj 2014  |  DL  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Lønstrid fik overlæge på Retspsykiatrisk afdeling i Aarhus til at droppe lægesekretærerne til fordel for sin 20-årige datter, der blev sat til at modtage og registrere patienter.

Normalt skal patienter kunne møde til mentalundersøgelse på psykiatrisk hospital i Risskov i forvisning om, at kun de relevante ansatte på sygehuset får kendskab til deres navn og historik. Men det så en overlæge på Retspsykiatrisk afdeling i Risskov tilsyneladende stort på en søndag i slutningen af november i fjor, skriver Jyllands-Posten.

Overlægen lod nemlig sin datter visitere patienter til mentalundersøgelser, fordi lægesekretærerne på stedet som følge af stort arbejdspres og utilfredshed med aflønningen havde afvist at udføre det i øvrigt frivillige søndagsarbejde med mentalerklæringer.

Professionelle lægesekretærer

Med overlægens handling er der ifølge formand for HK Kommunal, Bodil Otto, ikke alene tale om embedsmisbrug, men også om, at lægesekretærernes faglighed er blevet groft tilsidesat til potentiel skade for nogle af de svageste medborgere.

- Disse menneskers journalhistorier risikerer at blive genstand for misbrug, hvis de ikke bliver håndteret af professionelt personale. At være lægesekretær er jo en særlig betroet stilling. Veluddannede lægesekretærer sikrer blandt andet, at vigtige, ajourførte data indgår i et flow som en væsentlig del af sundhedssystemets tilbud, siger Bodil Otto.

Hun tilføjer, at lægesekretærerne er garanter for, de mange data bliver opbevaret, formidlet og behandlet på betryggende vis og uden risiko for misbrug, så kommunikationen med patienter, pårørende og andre faggrupper sker hurtigt og professionelt.

Ingen konsekvenser

Sagen er ifølge Jyllands-Posten nu endt hos politikerne i Region Midtjylland, hvor en redegørelse omtaler ’af fortrolige oplysninger’ og ’brud på bestemmelserne om tavshedspligt’. Efter rådgivning fra den juridiske afdeling i Region Midtjylland har psykiatriledelsen besluttet ikke at afskedige overlægen.

Bruddet på tavshedspligten er heller ikke meldt til politiet, oplyser direktør Gert Pilgaard Christensen.

Forskelsbehandling

Også hos formanden for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen, vækker sagen fortørnelse. Ikke mindst fordi en lægesekretær i 2010 blev bortvist og politianmeldt for brud på tavshedspligten efter at have tjekket familiemæssige forhold i den elektroniske patientjournal (EPJ).

- Der er tale om forskelsbehandling. I overlæge-sagen er datteren ikke engang ansat i regionen, og jeg mener derfor, at det her er en noget alvorligere forseelse, siger Hans-Henrik Hansen.

Jura

Som lægesekretær er du en del af et stærkt fagligt fællesskab i hk

Besøg din landsforening

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor