Drastisk fald i antallet af laborantelever på Aarhus Universitet

19. maj 2014  |  Østjylland

Det bryder fødekæden og kan føre til mangel på laboranter, mener tillidsrepræsentant Karina Bomholt Henriksen, der sammen med de øvrige tillidsrepræsentanter vil arbejde for at få centraliseret praktikantpuljen, så de enkelte institutter ikke kan bruge den til besparelser.

Det er kortsigtet at spare ved at ansætte færre praktikanter. Det mener tillidsrepræsentant Karina Bomholt Henriksen, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, der er bekymret over det store fald i antallet af laborantelever.

- Vi plejer at have i alt omkring 17 laborantelever og har nu fire. Det er en voldsom nedgang, og det ser endda ikke ud til, at de fire vil blive erstattet, når de er færdige. Det kan på flere måder få konsekvenser på længere sigt.  Vi har jo hidtil her på universitetet taget en god del af praktikanterne fra Laborantskolen, og når der nu skæres så drastisk ned, er det med til at bryde fødekæden. Vi ved fra skolen, at kan man ikke få praktikplads her i området, prøver mange på Sjælland. Og kommer de så tilbage igen?

Karina Bomholt Henriksen frygter desuden, at færre vil søge ind på uddannelsen, hvis de på forhånd ved, at det er svært at få praktikplads her i området.

Bidrager til godt fagligt miljø

Baggrunden for, at der nu ansættes færre laborantpraktikanter er, at universitetets centrale pulje til ansættelse af praktikanterne er blevet decentraliseret, det vil sige lagt ud til de enkelte institutter. Dermed kan det enkelte institut undlade at ansætte elever i bestræbelserne på at spare.

- I vores institut har vi således som regel tre praktikanter. Nu er der en enkelt tilbage, og når hun holder, er der ikke lagt op til ansættelse af en ny. Jeg synes, det er trist, fordi det kan gå ud over laborantuddannelsen, og fordi det altid er et friskt pust af få praktikanter. De kommer med det sidste nye fra skolen, og selv om de kommer for at lære noget, giver de også noget til laboratorierne og til det faglige miljø. At være uddannelsessted tvinger os fastansatte til at være fagligt helt fremme, siger Karina Bomholt Henriksen.

Hun vil sammen med sine kollegaer rejse problemet i Hovedsamarbejdsudvalget og arbejde for at få puljen ført tilbage til at være en central pulje:

- De øvrige elevpuljer er fortsat centrale, og her tager man lige så mange elever som hidtil. Det håber vi også meget snart bliver tilfældet for laborantpraktikanterne, siger Karina Bomholt Henriksen.

”Et godt uddannelsessted”

Malene Brogaard har været laborantpraktikant på Aarhus Universitet siden 1. august 2013 og er dermed snart færdig. Hun synes, det ærgerligt, hvis ikke universitetet fremover uddanner som hidtil:

- Det ville være trist, for Aarhus Universitet er et godt uddannelsessted. For mig har det været fantastisk. Jeg har virkelig fået lov til at prøve noget, og jeg har oplevet, at læring er noget, der tages meget seriøst. Man kan mærke, at de er vant til at have praktikanter og til at lære fra sig, siger Malene Brogaard.

Hun er ikke i tvivl om, hvad der sker, hvis der ikke er tilstrækkeligt med uddannelsespladser i det østjyske område.

- Så vil man søge til Sjælland. Det er jo derovre, de fleste praktikpladser er, for det er der, de store medicinalfirmaer ligger, siger Malene Brogaard.

Formand for HK Stat: En forpligtigelse

Formand for HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen, håber på en løsning, så universitetet igen medvirker til at uddanne laboranter i stil med tidligere.

- Jeg kunne godt tænke mig at få nogle tal på bordet for at se, om der overhovedet spares noget af betydning ved at undlade at ansætte praktikanter. Under alle omstændigheder mener jeg, at en stor institution som Aarhus Universitet har en forpligtigelse til at være med til at uddanne fremtidens laboranter. Det stemmer jo heller ikke helt overens med universitetets ønske om at være førende uddannelsesinstitution i Danmark, siger Bent Klim Johansen.

Han ser nu frem til, at sagen igen bliver behandlet i Aarhus Universitets hovedsamarbejdsudvalg, og at det kan få universitetet tilbage på uddannelsessporet, når det gælder fremtidens laboranter.

Stat Elevpladser

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK