Er stillesiddende arbejde lig med den visse død?

19. maj 2014  |  Vigdis Jensen

Er livsstilssygdomme en uundgåelig del af statisk præget arbejde, eller kan vi gøre noget, for at det ikke kommer så vidt?

Stillesiddende-uge21-14

Jeg ved, I har hørt det før ... Men undersøgelser viser, at de fleste af os desværre har behov for at høre det igen: Husk nu at få rejst jer op fra dén kontorstol! Vi skrivebordsansatte er stadig alt for dårlige til jævnligt at aktivere kroppen og skifte arbejdsstilling. Og det er ellers ret så simple tiltag, der kan hjælpe med til at tage belastningen af musklerne i nakke, skuldre, hænder og ryg i opløbet samt forebygge lidelser, der i højere grad kommer ubemærket snigende, såsom hjerte-kar-sygdomme og diabetes.

Skadelige virkninger ved stillesiddende arbejde
Grundene til at få rejst dit korpus op fra den bløde kontorstol er mange, og skrækeksempler på følgerne ved ikke at rejse sig skorter det heller ikke på. Så hvorfor følger vi ikke de retningslinjerne, når vi ved, de er gode for os? Jeg tror, det grunder i bl.a. disse to virkeligt fjollede argumenter:

1. Det er mærkeligt.
Og ingen af de andre gør det. Hvis ikke du synes, du kan rejse dig op og lave små øvelser i løbet af dagen, uden at føle det er pinligt eller akavet, så skal der vist ændres på kulturen på din arbejdsplads. Vores iboende angst for at skille os – for meget – ud er allestedsnærværende, desværre også i disse vitale tilfælde, så en opstramning af din egen selvsikkerhed er selvfølgelig første skridt. Hvis du ser et behov for vidererækkende ændringer, er du nødt til at tage emnet op med arbejdsmiljørepræsentanten, så det kan bringes op på ledelsesniveau. Ser du et behov for forandring, er du med garanti ikke den eneste. Ofte forstærkes både lysten, incitamentet og accepten, hvis ledelsen aktivt opfordrer til fælles motion, lægger små motionsredskaber på skrivebordene, tilbyder alle hæve-sænke-borde eller andet. Husk, at det er jer medarbejdere, der bedst ved, hvad I mangler, og hvad der konkret vil kunne forbedre det fysiske, psykiske og sociale miljø. Træf beslutningerne for og før jeres chefer – det hjælper alle parter.

2. Vi kan alligevel ikke undgå at få skader.
Overhovedet ikke korrekt! Og det argument er desværre ikke ét, jeg lige har fundet på. Tænk, at nogle rent faktisk lader stå til, fordi de har fået indtryk af, at nakkesmerter, museskader og tennisalbuer kommer i én samlet pakke med stillesiddende arbejde. Det er ikke blot muligt, men også jeres personlige pligt at krydse af i optionen "nej tak" her.

Kom skaderne i forvejen
Jeg vil til en start anbefale jer at kaste et blik på siden http://www.jobogkrop.dk/, der er begået af Videncenter for Arbejdsmiljø. Der finder I forskningsfaglig viden og god praksis inden for hele spektret af stillesiddende arbejde. Lige fra forebyggende forholdsregler, I kan tage jer, til forslag til aktive eller passive behandlingsformer, hvis skaden allerede er sket. En smule overraskende kan arbejdets karakter og de ergonomiske forhold aldrig alene være tilstrækkelige årsager til helbredsmæssige risici. Smerterne og skaderne opstår og næres i et symbiotisk bio-psyko-socialt samspil. Vi påvirkes af de sammenhænge, vi lever og arbejder i, ligesom vi påvirker dem. Når vi får ondt, reagerer vi derfor forskelligt på smerterne og i samspil med vores fysiske, kulturelle og sociale sammenhænge. Hvis vi vil forebygge smerter, er det derfor ikke tilstrækkeligt at kigge på kroppen. Så tag ansvar for og pas på jer selv derude.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK