HK Østjylland-sag er med til at ændre loven

19. maj 2014  |  Østjylland

Langtidssyg HK’er i Randers fik medhold i Ankestyrelsen og skulle have 24.000 kroner tilbage, hvorefter kommunen lukkede for kontanthjælpen og dermed tog de 24.000 kroner igen. Nu laves loven om.

Da Ankestyrelsen sidste år gav et medlem af HK Østjylland medhold, betød det, at Randers Kommune skulle rette op på fejlen ved at efterbetale 24.000 kroner. Kommunen havde uretmæssigt lukket for sygedagpengene, og nu kom pengene så noget forsinket ind på medlemmets konto. Der fik de dog ikke lov til at blive. Kommunen konstaterede nemlig, at nu havde medlemmet jo fået en formue på 24.000 kroner, og så blev der lukket for kontanthjælpen, indtil denne ”formue” var brugt.

Randers Kommune gjorde ikke noget forkert, det var loven, den var gal med. Og HK’eren i Randers var ikke den eneste:

- Nej, der var flere sager, og de har nu tilsammen ført til, at loven er blevet ændret, siger socialrådgiver Steffen Friis, HK Østjylland.

- Det var jo åbenlyst uretfærdigt, at man kunne få medhold i Ankestyrelsen, og at det beløb, man så skulle have efterbetalt, bagefter blev modregnet i kontanthjælpen. Man gav med den ene hånd og tog med den anden, og på den måde var det jo gratis for kommunerne at lave fejl. Det er derfor godt, at politikerne nu har indset, at der var en fejl, og at det bliver rettet.

Ikke med tilbagevirkende kraft

Regeringen, Enhedslisten og SF er blevet enige om at lave reglerne om, så formuereglerne ikke gælder de penge, der skyldes tilbagebetaling af offentlige ydelser som følge af forkerte afgørelser. Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen har udtalt, at det selvfølgelig ikke skal ligge borgeren til last, at kommunen træffer forkerte afgørelser, og det er Steffen Friis meget enig i:

- Det var helt galt, og det er godt, der rettes op på det. Det gør det lidt lettere for os at argumentere for, hvorfor man skal anke, når der er truffet en i vore øjne forkert afgørelse. Nu kan man rent faktisk få noget ud af at anke. De nye regler betyder også, at kommunerne skal passe bedre på. Fremover skal de af med pengene, hvis de vurderer forkert, og Ankestyrelsen underkender deres afgørelse, siger socialrådgiveren i HK Østjylland.

Reglerne ændres fra 1. juni, og der er kun ét minus: Det bliver ikke med tilbagevirkende kraft. Den langtidssyge HK’er i Randers får ikke de 24.000 kroner igen, hun blev snydt for.

- Nej, dem, der hidtil er blevet ramt af de uretfærdige regler, må desværre nøjes med at glæde sig over, at de har medvirket til en ændring, som kommer andre til gode fremover, siger Steffen Friis.

Fleksjob

i HK Østjylland