Opbakning giver resultater

19. maj 2014  |  Østjylland

Den høje stemmeprocent ved OK2014 skal bruges til flere og bedre overenskomster

På emballagevirksomheden EloPak i Lystrup nord for Aarhus stemte hele 96,55 pct. af HK’erne, som derfor fik tildelt en præmie på 25.000 kr. af fagforeningen. På andenpladsen kom industribogbinderiet Centrum i Randers med 94,59 pct. På billedet får tillidsrepræsentant Jim Skovrider fra Centrum overrakt en check på 15.000 kr. af faglig konsulent Stine Skogberg, HK Privat Østjylland.

Erfaringerne fra OK14 skal bruges til en bedre overenskomstdækning på arbejdspladserne og et godt resultat ved forhandlingerne om OK17

Formanden for HK Privat Østjylland Frederik Vester håber, at dette års interesse for OK-afstemningen kan vokse til en større interesse for, at flere virksomheder bliver overenskomstdækket, og at forhandlingerne i 2017 fører til et endnu bedre resultat.

- Målet er at forbedre løn og arbejdsforhold. Derfor skal så mange som muligt være dækket af en overenskomst, og overenskomsterne skal være så gode som muligt. Det vil vi bruge erfaringerne fra afstemningen til, siger HK-formanden.

Over halvdelen af HK-medlemmerne i Østjylland stemte om overenskomstresultatet. Forud for afstemningen havde tillidsvalgte, afdeling og forbund sat fokus på overenskomsternes betydning for løn og arbejdsforhold og medlemmernes indflydelse på overenskomsten.

- Erfaringen viser, at de tillidsrepræsentanter, der gjorde en aktiv indsats for at få deres kolleger til at stemme, opnåede en høj stemmeprocent. Og at de arbejdspladser HK kontaktede fik en højere stemmeprocent end de arbejdspladser, der ikke blev kontaktet. Det tyder på, at interessen er tilstede blandt medlemmerne, og det lover godt for det fremtidige arbejde, bemærker Frederik Vester.

Stemmeprocenter ved OK14
Stemmeprocenten for HK Privat Østjylland blev på hele 52,7 pct. For alle 12 LO-forbund lå stemmeprocenten på 37,7 pct. I tre forbund stemte over halvdelen af medlemmerne, nemlig 64,0 pct. i Fødevareforbundet NNF, 52,2 pct. i Malerforbundet og 50,8 pct. i HK Privat (eks. tandklinikassistenterne). Laveste stemmeandel havde HK Handel med 13 pct.

Det høje stemmeresultatet kom i land ved hjælp af engagerede medlemmer og aktive tillidsrepræsentanter. HK’s afdelinger bakkede op med virksomhedsbesøg og rundringninger samt målrettet information i overenskomstaviser, nyhedsbreve, sociale medier og avisannoncer.

-  Stemmedeltagelsen viser, at interessen for overenskomster og rigtige fagforeninger er vendt i positiv retning, slutter Frederik Vester.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK