Nyt it-system øgede arbejdsglæden

20. maj 2014  |  HK Stat  |  Rani Bech

Medarbejderne i Klima-, Energi- og Bygningsministeriet er glade for deres ESDH-system. Det har givet dem en mere fleksibel arbejdsdag og nye opgaver.

Effektivisering bringer ofte afskedigelser i sit kølvand, fordi opgaver forsvinder, og funktioner bliver nedlagt. I Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har et nyt ESDH-system betydet, at både forkontorer og sekretærstillinger er forsvundet. Men de medarbejdere, der var på forkontorerne og i sekretærstillingerne, er der stadig. De løser de samme opgaver som tidligere og har samtidig fået nye, der giver dem mulighed for at udnytte deres kompetencer bedre eller erhverve sig helt nye. På den måde har it-systemet ikke blot effektiviseret deres arbejdsdag, men også øget arbejdsglæden.

- Vi har vundet hæder for vores effektivitet, og vi har fået mulighed for meget større fleksibilitet, fordi vi med ESDH-systemet har adgang til alle sagerne hjemmefra. Før skulle vi flytte sagerne rundt i huset rent fysisk, nu kan vi sende sager til viderebehandling eller svare på dem fra vores bærbare computer eller vores mobil. Det er med til at øge arbejdsglæden, fortæller Rikke Bendixen.

Hun er leder af den enhed i ministeriet, der har ESDH-systemet som kerneopgave. Dermed er det også hende, der introducerer og underviser nyansatte kolleger i det. Og så er hun for øvrigt også nyvalgt HK-tillidsrepræsentant. Derfor har hun også fokus på, at muligheden for at være online døgnet rundt let kan tage overhånd.

- Det stiller selvfølgelig nogle krav om at styre sin arbejdstid, så man ikke er online 24 timer. Vores ledelse er meget online, men de forventer ikke, at medarbejderne også skal være det. Ledelsen har den holdning, at så længe opgaven bliver løst, så er det lige meget, hvor medarbejderne befinder sig. Jeg tror, at kollegerne er glade for, at man kan sidde til barnets badmintontime og lige tjekke op på en sag, siger Rikke Bendixen.

I næste nummer af HK Statbladet, som udkommer i slutningen af juni, kan du læse mere om, hvad ESDH-systemet har betydet for medarbejderne i Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

I en tidligere artikel i HK Statbladet kan du læse om vinderen af HK Stats fagprøvepris 2013. Hun hedder Sanne Lund Sørensen og skrev som elev i ministeriet fagprøve om systemet.

Rikke Klimaministeriet

ESDH-systemet giver RIkke Bendixen mulighed for at arbejde hvor som helst.

Arbejdsmarked Ansættelse Karriere Kompetencer Udvikling