Endelig kan vi flyve med god samvittighed

20. maj 2014  |  Sydjylland  |  HK Privat

Fagpolitisk kommentar: Hurra for SAS' nye rute fra Billund til Malaga - et reelt alternativ til os, der ønsker at bruge et selskab med overenskomst.

Fagpolitisk kommentar af Henny Fiskbæk, formand for HK Privat Sydjylland

SAS åbner ny rute fra Billund til Malaga, og hurra for det:
Endelig et reelt alternativ til os, der ønsker at bruge et selskab med overenskomst, der sikrer de ansatte ordentlige løn- og arbejdsforhold.

Et yderligere plus er, at i den prissammenligning, som nyhedsbrevet CHECK-IN.dk har foretaget,  kan SAS uden problemer konkurrere på prisen, da mange af de ydelser, Ryanair tager ekstra for, er inklusive i billetprisen hos SAS.

Regelshopping og konkurrenceforvridning

Ryanair har siden 2012 haft base i Billund og konsekvent benyttet sig af regelshopping.
Et nyt ord der dækker over luftfartsselskaber, der bevidst udnytter de forskellige EU-landes lovgivning for at få mest mulig profit.

Det betyder, at traditionelle ansættelsesforhold og overenskomster sættes under pres, og luftfartsselskaber som f.eks. SAS med overenskomst udsættes for en uacceptabel konkurrenceforvridning.

Direktøren for SAS i Danmark, Flemming Jensen, har udtalt til Berlingske, at SAS i princippet kunne bruge de samme metoder, og flere selskaber med overenskomster som KLM, Air France og med Norwegian i spidsen har meldt ud, at de overvejer at bruge vikarbureauer for at kunne sælge billige billetter.

Overrasket minister

HK Privat var sammen med Flybranchens Personale Union, 3F, Dansk Metal og Dansk Pilotforening med i den arbejdsgruppe, nedsat under Rådet for Luftfart, der i starten af måneden barslede med en rapport om problematikken, hvilket fik transportminister Magnus Heunicke til at udtale:

"Jeg er overrasket over, hvor stor fantasi nogle luftfartsselskaber har i forhold til at finde konstruktioner, der kan presse de ansattes løn og arbejdsvilkår. Jeg vil bede arbejdsgruppen, der har dokumenteret problemet, om at komme med konkrete forslag til løsninger så hurtigt som muligt." (Transportministeriets hjemmeside)

En invitation, vi i HK naturligvis tager imod. Endnu en brik er faldet på plads, og på det Nordiske Transport Forbunds kongres, der starter  22. maj, hvor jeg er udpeget som delegeret af HK Privat, er det også et af de emner, der fylder meget i programmet.

Ensartet regelfortolkning og at vikaransatte har de samme vilkår som fastansatte overalt i EU, plus en genforhandling af dobbeltbeskatningsaftalen med Irland, vil være et godt bud på en løsning.

Overenskomst