Din EU-stemme har betydning for dine arbejdsvilkår

21. maj 2014  |  HK Handel  |

EU har en stadig stigende betydning for det danske arbejdsmarked. Derfor er det vigtigt, hvem du vælger ind i EU-parlamentet den 25. maj.

Ole Christensen er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne. HK HANDEL har talt med ham om, hvilken forskel det gør for danske arbejdsforhold, om det ene eller det andet parti har flertal i EU.

- Det betyder noget, hvordan parlamentet er sammensat i forhold til partifarve. Hvis der er flertal af centrum-højre partier, så er der fokus på markedet og liberaliseringer. Hvis der er flertal af centrum-venstre partier, så er der fokus på arbejdstagerrettigheder og sociale tiltag i EU. Så det betyder noget, hvilken ”farve” de politikere, vi sender til EU, har i forhold til den retning, EU skal gå i fremtiden, siger Ole Christensen.

Europa-Parlamentet er sammensat på en måde, der minder meget om det danske Folketing med europæiske partier og grupper. De danske socialdemokrater er eksempelvis en del af den europæiske socialdemokratiske gruppe, og de danske konservative er organiseret i den europæiske konservative gruppe. I dag er centrum-højre i flertal i EU.

- Det betyder eksempelvis, at man betragter arbejdsmiljøregler som en administrativ byrde, og at kommissionen arbejder for færre regler på arbejdsmiljøet for mindre virksomheder. Det kæmper vi hårdt imod i parlamentet, men det er et godt eksempel på, hvordan den politiske overbevisning påvirker, hvor fokus ligger i arbejdet i EU. Jeg mener, at arbejdsmiljølovgivningen er enormt vigtig, og at vi skal arbejde for et bedre arbejdsmiljø – ikke for færre regler, siger Ole Christensen.

HK HANDEL-sag i EU

euok

HK HANDEL tabte i efteråret en sag i den danske Højesteret om, hvorvidt det er lovligt at fyre ungarbejdere, når de bliver 18 år samt betale dem en lavere løn.

Ole Christensen er gået ind i sagen sammen med HK HANDEL og har bragt den videre til EU.

- Jeg kan stille spørgsmål ved den danske praksis i forhold til de krav om ligebehandling, der er i EU-lovgivningen. Sådan arbejder vi europapolitikere ofte – vi har tæt kontakt til organisationer og virksomheder i Danmark, der bliver påvirket af EU, siger Ole Christensen.

Ole Christensen sidder i det vigtige ”Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender”, hvor man behandler arbejdsmarkedspolitikken.

- Jeg har altid haft arbejdsmarkedspolitikken som mit hovedområde, og for mig er social dumping den vigtigste udfordring overhovedet for EU i de kommende år. Virksomhederne bliver mere og mere kreative til at ansætte medarbejdere fra andre lande til en lavere løn, og det er en udfordring, som vi bliver nødt til at løse på EU-niveau, siger Ole Christensen.

Du kan læse mere om valget til Europa-Parlamentet her, hvor du også kan se en oversigt over alle kandidaterne.

EU Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK