Du er på et vinderhold

22. maj 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

HK Kommunal Hovedstaden er den afdeling i HK, der har den største medlemsfremgang. Det skyldes især en målrettet indsats over for tillidsrepræsentanter og klubber.

Som medlem af HK Kommunal Hovedstaden kan du glæde dig over at være med i en fagforening, som i modsætning til mange andre faktisk har fremgang. Og det handler ikke blot om en enkelt måned i plus, men om en konstant fremgang i medlemstallet igennem seks år.

- I en tid, hvor der ellers ikke er så meget at prale af for fagbevægelsen i forhold til medlemstal, er vi meget stolte af igen og igen at kunne fortælle, at vores medlemstal ikke blot er stabilt, men endda stiger, siger Hans-Henrik Christensen, faglig chef i HK Kommunal Hovedstaden.

Plus-regnskabet dækker over, at der har været en afgang af medlemmer til fx HK Privat pga. etableringen af Udbetaling Danmark og KMD. Men afgangen opvejes altså så meget af tilgangen af nye medlemmer, at resultatet bliver et plus.

Tæt knyttede
På forbundsplan har HK i det seneste par år arbejdet ud fra ideen om den organiserende fagforening. Det betyder, at man har sat ekstra fokus på medlemstallet med det klare formål at stoppe den medlemstilbagegang, som har præget udviklingen i nyere tid. Helt konkret er det målet, at HK ved udgangen af december i år skal have lige så mange medlemmer, som man havde i januar i år.

- I den sammenhæng ligger vi lunt i svinget, fordi vi faktisk er en af blot tre afdelinger i hele HK, der ikke blot har formået at holde vores medlemstal stabilt, men faktisk også fået flere medlemmer. Og vi er oven i købet den af de tre, der har den største fremgang. Det er vigtigt at fortælle medlemmerne, så de ved, at de er på et vinderhold og ikke et taberhold, siger Hans-Henrik Christensen.

Han understreger, at det fine resultat ikke er noget, man kommer sovende til. I HK Kommunal Hovedstaden arbejder man især meget målrettet med tillidsrepræsentanter (TR) - både i forhold til at få alle arbejdspladser dækket af TR'er og i forhold til at uddanne TR’erne.

- Det er vigtigt for os at knytte tillidsrepræsentanterne tæt til os. Derfor gør vi meget for dem og arbejder også meget med klubberne. For vi er meget bevidste om, at alle problemer og udfordringer skal løses så tæt på det enkelte medlem som muligt, siger han.

Når alt dette er sagt erkender Hans-Henrik Christensen, at den kommunale og statslige del af HK nok er lidt ekstra privilegeret i forhold til de øvrige, idet de har overenskomstdækket alle deres arbejdspladser. Men det ændrer ikke ved, siger han, at vi i Hovedstaden kan glæde os over rigtig gode resultater af den store indsats, vi hele tiden forsøger at holde fast i og også vil gøre fremover.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK