Nu fri og direkte adgang til HKs kæmpeudvalg af kursustilbud

22. maj 2014  |   |

Fra og med i dag har alle medlemmer af HK Trafik & Jernbane, i alle dele af landet, åben adgang til det store gratis udbud af lokale kurser, som er et af forbundets helt store medlemsgoder.

Det eneste det kræver er, at du opretter dig på HKs hjemmeside som bruger af MitHK. Her vil du kunne se de kurser der udbydes og samtidig søge om, at blive optaget som deltager. Er kurserne overtegnet kan du komme på en venteliste – eller se hvornår kurset gentages næste gang. Kom igang allerede nu!

Du aftaler selv din tjenestefrihed lokalt – eventuelt i forbindelse med en udviklingsplan i MUS – regi. Det er ikke ualmindeligt at den enkelte medarbejder tager teten når der er behov for fornyet kompetenceudvikling – og husk det kan stadig være en god ide at få en ”realkompetenceafklaring” med henblik på at forfølge et konkret uddannelsesmål. Altså få ”papirer” på de kompetencer du allerede har – og meget vigtigt – at få fastlagt dig et uddannelsesmål, som du kan gå målrettet efter.

Få anbefalet relevante kurser og uddannelser

Lige nu, og nogen tid frem, kan du som medlem styrke din professionelle profil med HKs karrieretjek. Gå ind på hjemmesiden og besvar en række spørgsmål – så evalueres dine styrker og svagheder – og du får en mail hvor du bliver anbefalet relevante kurser og uddannelser.

Det drejer sig om HKs egne kurser – samt de kurser/uddannelser som udbydes offentligt og på uddannelsesmarkedet. En særlig udviklet ”uddannelses – crawler” finder frem til de uddannelsestilbud som kan være relevante ud fra dit aktive karrieretjek.

Som ansat på det statslige eller kommunale område kan du også benytte ”karrieretelefonen” hver mandag i tidsrummet 14 – 17 på tlf. 33 30 44 60. Og som ansat i en privat virksomhed kan du udfylde og indsende en kontaktformular - hvis du ønsker at blive kontaktet for nærmere rådgivning i en lokalafdeling af HK.

Vækstpakke 2014 skal styrke uddannelsesmulighederne

Det er netop fra politisk side besluttet, at afsætte 1 milliard til en forbedret indsats for voksne, ufaglærte og faglærte fremover.

I oplægget fastslås det, at AMU systemet skal styrkes i denne sammenhæng – og der er fokus på mere fleksible og tidssvarende tilrettelæggelsesformer. Ambitionen er at sikre forbedrede muligheder for at kombinere uddannelse med et travlt arbejds – og familieliv.

Samtidig lægges der op til en forbedret mulighed for at få godskrevet allerede opnåede kompetencer markant, som det siges i oplægget. Vejen til en erhvervsuddannelse skal fremgå mere tydeligt for den ufaglærte, som ønsker at opkvalificere sig til faglært niveau, og for den faglærte, som ønsker en videregående uddannelse.

Vi følger udviklingen nøje og har en forventning om, at intentionerne relativt hurtigt bliver omsat til handling – og at alle medlemmer der har behovet vil være parate til at gribe de nye muligheder.

Efteruddannelse Stat Kommunal Privat Medlemsfordele Karriereudvikling