Offentligt ansatte i Mozambique får endelig ret til at organisere sig

23. maj 2014  |  HK Stat  |  Katrine Dichmann Christophersen

Glæden var stor hos hovedorganisation OTM-CS i Mozambique, da parlamentet fornylig vedtog en lov, der giver flere end 200.000 offentligt ansatte ret til at organisere sig og stå i fagforening. HK Stat har støttet udviklingen af den fagforening, som nu for alvor kan få vind i sejlene.

- Vi er glade for, at loven nu endelig er blevet vedtaget og ikke længere kan tages af bordet, fortæller Damião Simango.

Han er international sekretær i hovedorganisationen OTM-CS i Mozambique, der sammen med fagforeningen for offentligt ansatte i Mozambique SINAFP har stået i spidsen for at få gennemført lovgivningen.

- Når det sker, så bliver jeg ikke bare glad, jeg bliver MEGET glad.

Damião fortæller samtidig, at den lange og mindst tiårige-proces ikke slutter her. For henover de næste måneder skal lovens forskellige artikler diskuteres i parlamentet af de tre regeringspartier, hvorefter lovens endelige udformning vil blive besluttet. Derfor er OTM-CS årelange lobby-arbejde og deres deltagelse i utallige ministermøder heller ikke færdigt endnu.

- Vi er kommet rigtig langt, nu hvor loven endelig er blevet vedtaget. Derfor vil vi selvfølgelig også kæmpe for, at vi kommer helt i hus og får de sidste detaljer på plads, siger Damião og tilføjer med entusiasme i stemmen:

- Når det sker, så bliver jeg ikke bare glad, jeg bliver MEGET glad.

Den lange proces gav pote

HK Stat tog hul på samarbejdet med SINAFP helt tilbage i 1997, og siden 2004 har Ulandssekretariatet og HK Stat støttet OTM-CS og SINAFP i deres arbejde for at få den nye lov vedtaget. Desuden har FN’s internationale arbejdsorganisation ILO og EU landenes ambassadører ad flere omgange været involveret i processen omkring lovforslaget. En af dem, der har været med fra start og flere gange besøgt partnerne i Mozambique, er kommunikationschef Tom Gotfred fra HK Stat. Også han er begejstret for, at lovgivningen nu endelig er gået igennem.

- Det er simpelthen fantastisk. Vi har afholdt så mange møder med ministre og organisationsfolk om fagforeningsrettigheder for de offentligt ansatte. Så mange gange har det forlydt, at vedtagelsen af loven lå lige om hjørnet. Men alligevel endte den med at falde på gulvet. Derfor måtte jeg knibe mig selv i armen, da jeg hørte den gode nyhed.

Dog påpeger Tom, at kampen for de ansatte i den offentlige sektor ikke er ovre endnu.

- Vi i HK havde jo gerne set, at de offentligt ansatte også fik ret til at strejke. Men det skete desværre ikke i denne omgang, siger Tom Gotfred og tilføjer:

- Men ting tager tid. Det må man ikke glemme, når man ser på udviklingen i Mozambique. Og herhjemme har nogle grupper af statsansatte – nemlig tjenestemændene – heller ikke strejkeret.

Fra lovgivning til involvering

Ifølge Damião Simango fra OTM-CS begynder hovedorganisationens arbejde først rigtigt nu, hvor loven skal omsættes fra dokument til involvering af de offentligt ansatte rundt om i landet.

- For mange mennesker vil det være første gang, at de overhovedet ville overveje at blive en del af en fagforening. Og derfor skal vi som landsorganisation gøre en stor indsats for at fortælle folk om, hvad en fagforening er, og hvorfor det er vigtigt at organisere sig.

Et arbejde, som Damião glæder sig til at tage fat på og er meget optimistisk omkring:

- Jeg er sikker på, at vi vil se en stor medlemsstigning i offentligt ansatte, nu hvor lovgivningen er vedtaget. Og med flere medlemmer kan vi i hovedorganisationen også sikre en øget dialog mellem befolkningen og regeringen, og det ville være til gavn for hele samfundet.

Fakta

Ulandssekretariatet og HK Stat har siden 2004 støttet hovedorganisationen OTM-CS (Organizacao dos Trabalhadores de Mocambique- OTM) og fagforeningen for offentligt ansatte SINAFP (Sindicato Nacional da Funcao Pública). Det primære formål med samarbejdet har været at kapacitetsopbygge OTM-CS og SINAFP og styrke deres lobby og fortalervirksomhed samt fagbevægelsens kapacitet til at gennemføre informations- og kampagnearbejde for deres medlemmer.

Læs også Assembly Grants TradeUnion Rights to State Workers

En håndsrækning til afrikanske kolleger

Der er et stykke vej igen, før de statsansatte i Mozambique er velorganiserede lønmodtagere i en økonomisk bæredygtig og demokratisk faglig organisation. Og det vil tage tid, før den statslige forvaltning, de arbejder i, er gennemskuelig og ukorrupt. Men med loven, der giver dem ret til at organisere sig, er de statsansatte kommet tættere på de mål, som har ligget bag HK Stats bidrag til at udvikle fagforeningen SINAFP. HK’s engagement i de offentligt ansattes forhold i Mozambique startede, da Aase Pedersen og Poul Drews fra HK Stats bestyrelse i 1997 fik de første kontakter med statsansatte i det sydøstafrikanske land. Med støtte fra Danida til langt hovedparten af udgifterne kørte HK et pilotprojektet, der blandt andet skulle hjælpe det nye forbund med at hverve medlemmer og etablere lokale fagforeninger – med inspiration fra danske tillidsfolks erfaringer. Da dette projekt sluttede i 2005, overtog Fagbevægelsens Ulandssekretariat stafetten – med HK på sidelinjen. Siden har der været afviklet flere projekter for at udvikle fagforeningen, finansieret af Danida. Gennem hele forløbet har det været et stort problem, at de offentligt ansatte ikke havde ret til at organisere sig på lige fod med andre lønmodtagere i Mozambique. I 2009 var en delegation fra Mozambique i Danmark, blandt andet for at studere samarbejdet mellem lønmodtagere og arbejdsgivere i den offentlige sektor. HK Stats daværende formand fortalte dengang ministeren for offentlig service om baggrunden for HK/Stats engagement i Sinafp og om den sociale dialog med vores statslige arbejdsgiver. Hensigten var blandt andet at inspirere ministeren fra Mozambique til at sikre legalisering af Sinafp.

- Godtfred

Læs mere om fagbevægelsens arbejde i udviklingslandene på www.ulandssekretariatet.dk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK