Forsvaret glemte pensionen

02. juni 2014  |  Østjylland

HK Østjylland har været med til at rejse sag, der nu betyder tilbagebetaling for tocifret millionbeløb til 1200 medarbejdere – men der skulle gå 11 år fra fejlen skete, til den nu rettes

For nogle år siden opdagede faglig konsulent Hanne Godthaab sammen med andre faglige medarbejdere i HK, at noget var helt galt. Forsvaret havde lige glemt noget:

- I 2003 gik man over til Ny Løn, og da de ansatte skulle indpasses i de nye lønsystemer, skulle en del af dem have et udligningstillæg for ikke at gå ned i løn. Man glemte bare at indbetale pension af tillægget, og det opdagede vi i 2010, fortæller Hanne Godthaab.

- HK Stat tog fat i sagen og indgik aftale med Forsvaret om regulering tilbage til 2003. Man fandt imidlertid hurtigt fra arbejdsgiverens side ud af, at det var meget omfattende og ville blive ret så dyrt, og så stoppede man. Derfor endte det i en sag, og den har HK Stat nu vundet.

På grund af forældelsesfristen bliver der kun efterreguleret tilbage til 2006 undtagen for dem, der nåede at få efterreguleret tilbage til 2003, før Forsvaret stoppede efterreguleringen.

- Som udgangspunkt burde vore medlemmer naturligvis have haft reguleret helt tilbage. Overordnet er det dog rigtigt godt, at vi har fået medhold, så det nu kommer på plads for langt den størstedel af tiden, siger Hanne Godthaab.

Alt for lang ventetid

Kirsten Skou har været HK-tillidsrepræsentant i Søværnets Operative Kommando, Aarhus, under hele forløbet. Hun undrer sig over, at der skulle gå så lang tid:

- Som tillidsvalgt fik jeg undervejs mange spørgsmål fra kollegaer, der ville høre, hvad der skete, og som undrede sig over, at tiden bare gik, uden at der var noget nyt. Information var der ikke meget af. Selvfølgelig kan der ske fejl, men når den så opdages, skulle man tro, at den hurtigt blev rettet. Her skulle der føres sag, og der skulle gå fra 2003 til 2014, før den blev rettet, siger Kirsten Skou.

Hun håber, at der nu laves regnestykker, som er til at forstå. Det var ikke tilfældet for de 39, der nåede at få tilbagebetaling, før forsvaret stoppede reguleringen.

- Jeg synes, det er fint, at HK Stat har taget kampen og har holdt fast. Nu skal Forsvaret til at finde frem til dem, der i mellemtiden har forladt Forsvaret, for de har også krav på tilbagebetaling. Dette kommer også dem, der ikke er medlem af HK, til gode. Det er medlemmerne, der har betalt for denne sejr, men alle får glæde af den, siger Kirsten Skou.

Dermed kan sagen bruges til at argumentere for medlemskab af HK. Knap 1200 ansatte i Forsvaret har nu krav på en efterregulering, der med renter og renters rente samlet løber op i omkring 26 mio. kroner.

Stat Pension

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK