LinkedIn-opdatering kostede 100.000 kr.

02. juni 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Har du en konkurrence- eller kundeklausul i din kontrakt, skal du være meget opmærksom på ikke at bruge eksempelvis sociale medier til at fortælle om et jobskifte. Ellers kan prisen blive høj.

Virksomheder forsøger ofte at beskytte sig mod, at medarbejderne søger over til konkurrenter med en konkurrence- eller kundeklausul – også mange HK/Privatmedlemmer. Det kan både gælde chefer, projektledere eller nøglemedarbejdere.

”Men folk glemmer ofte, at de overhovedet har en sådan klausul i deres kontrakt,” fortæller Klara Elisabeth Hoffritz, der er advokat i HK/Privat. ”Når man bliver ansat, har man opmærksomhed på lønnen og antallet af ferieuger, og hvis man selv har sagt op, sidder man ikke og nærlæser den kontrakt, man underskrev for et par år siden.”

Det kan imidlertid blive dyrt. En kunde- eller konkurrentklausul indeholder bestemmelser, der udvider ens loyalitetsforpligtelser i en periode efter, at man har sagt op. Til gengæld får man normalt en økonomisk kompensation.

Automatisk mailopdatering
Men det er afgørende, at man læser det med småt, og holder armene helt ind til kroppen.

Det måtte to DJØF-medlemmer fra energisektoren sande, da deskiftede job, skriver DJØF-bladet. De to medlemmer overholdt ganske vist reglerne om ikke at starte hos konkurrenterne i overgangsperioden, men undervejs opdaterede de begge deres LinkedIn-profil. Det blev dyrt.

Når man opdaterer fx LinkedIn, går der automatisk mails ud til hele ens kontaktliste. Har man kontakter i konkurrerende firmaer – og det har man i mange brancher – så kan det ses som et forsøg på at trække kunder med over i det nye firma, man er blevet ansat i.

”En sådan målrettet kommunikation direkte […] til personer, som de havde professionel relation til som led i deres arbejde for [A], er i strid med konkurrenceklausulen”, står der i dommen.

I den konkrete sag blev de to personer dømt en bod på 100.000 kr. til det firma, de havde forladt.

”Dommen har den konsekvens, at man skal være virkeligt forsigtig med, hvad man melder ud. Ikke blot må man ikke arbejde for konkurrenter, man må heller ikke meddele, at man starter op i en anden virksomhed, før man er ude af enhver relation med ens forrige arbejdsgiver – det inkluderer både opsigelsesperiode og bindingsperiode. Det betyder også, at man ikke må fortælle, at man snart skal starte for et konkurrerende firma,” understreger Klara Elisabeth Hoffritz.

Information kan ikke styres
For de fleste er det blevet helt normalt, at man annoncere jobskifte på Facebook, LinkedIn eller Twitter, men det kan altså gå helt galt, hvis man har en klausul i kontrakten.

”En dommer vil være ligeglad med, hvordan oplysningen er blevet spredt. Man skal ikke tro, at blot fordi man har meget få venner, så går det nok. Man ved jo aldrig, hvordan andre spreder oplysningerne videre,” understreger Klara Elisabeth Hoffritz.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK