Nordjyder diskuterer smartere stat på Folkemøde

02. juni 2014  |  Nordjylland  |

Visionen om udflytning af statsopgaver til provinsen præsenteres på Bornholm

folkemøde

Folkemødet på Bornholm samler hvert år tusindvis af danskere til debatter om samfund og demokrati.

De mange tusinde deltagere i Folkemødet på Bornholm 12.-15. juni får nu chancen for at stifte bekendtskab med visionen om udflytning af statsinstitutioner til provinsen.

Det sker ved to debatter, hvor HK/Stat Nordjylland og en række samarbejdspartnere rejser spørgsmålet om, hvordan staten med fordel kan placere løsningen af opgaver uden for København. Det sker under temaet ’Smart Stat efterlyses’.

I debatterne deltager en række prominente navne, bl.a. tidligere udviklingsminister Christian Friis-Bach og folketingsmedlem Bjarne Laustsen, der begge er medlemmer af Folketingets landdistriktsudvalg, retspræsident i Aalborg Christian Lundblad, formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damgaard og borgmestrene Leon Sebbelin og Arne Boelt, hhv. Rebild og Hjørring. Desuden deltager repræsentanter for HK/Stat Nordjylland, HK/Stat Sydjylland og HK Midt.

Ud over at deltage i debatten inviteres folkemøde-deltagerne til selv at lege med kriterier for udflytning af statsopgaver og til at flytte rundt med styrelser og direktorater på danmarkskortet.

Danmark er skævt

Dobbelt Danmark

Kun syv ud af 43 statslige styrelser og direktorater er placeret uden for hovedstaden.

-Vi vil formidle det faktum, at det danske landkort er skævt, når det handler om placering af statsinstitutioner. Således er fx kun syv ud af 43 styrelser og direktorater placeret uden for hovedstadsområdet. Desuden inviterer vi deltagerne til at overveje, hvordan vi kan gøre det bedre, siger Jens Kruhøffer, koordinator i ’Vision Nordjylland - Staten i Provinsen’.

Til det brug har han været med til at udvikle dialogværktøjet ’Dobbelt Danmark’, der består af et interaktivt danmarkskort, hvor statslige funktioner kan placeres ud fra fjorten forskellige parametre, fx effektivitet, nærhed og infrastruktur. Deltagerne kan dog også selv bestemme, om de vil benytte helt andre kriterier.

-Vi inviterer til åben diskussion, og håber vil bidrage til at formulere en stærk strategi for at flytte statslige arbejdspladser til provinsen, siger Jens Kruhøffer.

Arrangementerne på Folkemødet finder sted fredag 13. juni i Landdistrikternes Fællesråds telt og lørdag 14. juni i Nordjyllandsteltet begge dage kl. 16-17.

Folkemødet holdes hvert år i Allinge på Bornholm og samlede sidste år omkring 60.000 deltagere. I år er Folkemødet ramme om mere end 2.000 arrangementer og der ventes op mod 80.000 deltagere.

Se mere om Folkemødet (Linket virker ikke pr. 21. juni 2017).

Dagsorden skal vendes

Mette Lyndgaard Pedersen

Mette Lyndgaard Pedersen, formand for HK/Stat Nordjylland

Bag folkemødets ’Smartere Stat efterlyses’-arrangementer står ’Vision Nordjylland - Staten i Provinsen’, der blev oprettet i 2012 på initiativ af HK/Stat Nordjylland.

Initiativet har siden udviklet sig til at bredt nordjysk samarbejde med deltagelse af bl.a. Region Nordjylland, repræsentanter for landsdelens erhvervsliv, fagbevægelse, universitet og statsinstitutioner. Og senest er der skabt samarbejde med organisationer i Sydjylland og på Fyn.

-Vi skal have vendt den politiske dagsorden, så placering af statslige arbejdspladser kommer til at handle om udvikling i stedet for den økonomiske tænkning, hvor regioner bliver kompenseret gennem statslige arbejdspladser, siger Mette Lyndgaard Pedersen, formand for HK/Stat Nordjylland.

Hun ønsker, at statslige opgaver matches med de enkelte regioners styrker og placeres dér, hvor det gavner innovation og udvikling bedst.

-I stedet for at være en konkurrence mellem regioner indbyrdes og mellem regioner og stat, kan statslige opgaver bidrage til både regional og statslig udvikling, siger hun.

Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet, der er lavet som led i ’Vision Nordjylland - Staten i Provinsen’ og finansieret af Region Nordjylland, peger netop på erfaringer med udflytning af statsopgaver i Storbritannien der viser, at udlægning af statsinstitutioner til provinsen kan bidrage til vækst, beskæftigelse og udvikling, når det sker planmæssigt og i samklang mellem opgaver og regionale styrker.

Se mere om ’Vision Nordjylland - Staten i Provinsen’ (Linket virker ikke pr. 21. juni 2017).