Aarhus Kommune dømt for aldersdiskrimination

03. juni 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  Elev i kommune og region  |  Jens Laursen

Over 100 voksne elev-ansøgere kan se frem til erstatninger efter, HK Kommunal har fået rettens ord for, at Aarhus Kommune har udført ulovlig forskelsbehandling.

Erstatninger i million-klassen kan være på vej til uddannelsessøgende kontorelever over 25 år. Det sker efter, at byretten i Aarhus i en principiel sag har idømt Aarhus Kommune til at betale erstatninger på 10.000 kr. til to ansøgere, der i 2012 blev frasorteret til en kontorelev-stilling alene fordi, de var over 25 år og derfor koster mere end yngre elever.

I de bortdømte ansøgeres fagforening, HK Kommunal, er næstformand Mads Samsing stærkt tilfreds med dommen.

- Jeg synes, retten her sender et udmærket signal om, at såvel unge som knapt så unge skal have mulighed for at gennemføre en uddannelse for senere at kunne erhverve sig en plads på arbejdsmarkedet, siger Mads Samsing.

Enige dommere

Rettens tre dommere var enige med HK Kommunal i, at Aarhus Kommune har handlet i strid med forskelsbehandlingsloven ved at afvise voksne ansøgere med økonomiske argumenter.

Dommen slår fast, at det strider direkte mod formålet med at indføre løndifferentiering i overenskomsten, når Aarhus Kommune på forhånd fravalgte ansøgere over 25 år.

- Allerede i 1999 blev det med arbejdsgivernes billigelse fastsat i overenskomsten, at elever over 25 år er berettiget til en højere løn for at gøre det attraktivt at komme i uddannelse og muligt at tiltrække voksen-elever. Men hvis det som i tilfældet fra Aarhus resulterer i, at vokseneleverne bliver fravalgt på grund af alder, falder hele idéen med voksenelever jo til grunden, siger Mads Samsing.

Offentlige arbejdsgivere bør gå forrest

HK Kommunals næstformand slår fast, at offentlige arbejdsgivere om nogen bør gå forrest, når det handler om at højne befolkningens uddannelsesniveau og at sikre velkvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

I alt er 111 ansøgere til elev-stillingen blevet afvist med samme begrundelse. Aarhus Kommune står derfor til at skulle udrede en erstatning i million-størrelsen, hvis de mange afviste ansøgere ligeledes vælger at få prøvet deres sager.

Aarhus Kommune har endnu ikke tilkendegivet, om den vil anke sagen til Landsretten.

Dommen blev som følge af sagernes særligt vanskelige retlige spørgsmål eksekveret af hele tre dommere.

Ansættelse Arbejdsmarked Elev Elevpladser

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt