Habil kommuneaftale uden albuerum

03. juni 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  Jens Laursen

Regeringens økonomiaftale med kommunerne er smal, forudsigelig og kunne have vundet ved et større økonomisk råderum, lyder det fra HK Kommunal, der samtidig glæder sig over, at parterne har rundbarberet en planlagt centralisering af væsentlige borgernære opgaver.

Borgere og virksomheder kan med den nye kommuneaftale for 2015 se frem til en så godt som uændret borgernær service i det kommende år. I praksis er der tale om en nul-vækstaftale, der desværre ikke hindrer fyringer i kommunerne. Sådan vurderer HK Kommunals formand, Bodil Otto, der repræsenterer 55.000 kommunale medarbejdere, efter at regeringen og KL har indgået en aftale om kommunernes økonomi for 2015.

- Jeg havde gerne set, at man havde slækket på den meget restriktive politik over for kommunernes forbrug, for i øjeblikket er der økonomisk rum til, at kommunerne kan øge deres service. Ikke mindst set i lyset af kommunernes store underforbrug ville det have klædt velfærds-Danmark, hvis man havde turde kompensere for de seneste års massive nedskæringer i den nære borgerservice. Det er jo den service, der er så afgørende for, at borgere og virksomheder kan præstere optimalt til gavn for væksten i landet, siger Bodil Otto.

Stor sejr på den korte bane

Politikerne er på vildspor, når de tror de hårdt pressede jobkonsulenter kan løbe stærkere end de allerede gør, lyder det fra Bodil Otto.

HK Kommunal-formanden noterer sig med særdeles stor tilfredshed, at Finansministeriets og Digitaliseringsstyrelsens massive offensiv for at få flyttet store, borgernære områder fra kommunerne og over til det private organ, Udbetaling Danmark, er stort set skrinlagt med kommuneaftalen.

- Borgmestre, byrødder og helt almindelige borgere har i hvert fald på den korte bane vundet en stor sejr med kommuneaftalen, der dropper de statslige embedsmænds tanker om at overflytte områder som sygedagpenge og kontanthjælp til Udbetaling Danmark. Det er godt for borgerne, og det er godt for Danmark, for en ny rundbarbering af de kommunale porteføljer vil skade den nære borgerservice, det lokale demokrati og hele det kommunale selvstyre, siger Bodil Otto.

Hun frygter imidlertid, at de finansministerielle ønsker om at fratage kommunerne endnu flere opgaver til fordel for Udbetaling Danmark ikke er skrinlagt, men udsat til kommende års kommuneforhandlinger. I aftalen bliver det forudsat, at der på beskæftigelsesområdet skal effektiviseres for ikke mindre end en halv milliard kroner gennem mål- og resultatstyring og regelforenkling.

Beskæftigelsesområdet har brug for ro

Det undrer Bodil Otto, at parterne kaster deres øjne på netop beskæftigelsesområdet, der ifølge HK Kommunal-formanden om noget har brug for ro i en situation med ledighed og dagpengeudfald.

- Vores jobkonsulenter har igennem flere år peget på behovet for, at der bliver ryddet gevaldigt op i det regel- og kontrolregime, der styrer jobcentrene. Men en sådan sanering kan på ingen måde alene løses ude på jobcentrene. Opgaven skal adresseres Folketinget, for det er hovedsageligt gennem lovgivningen, der kan sættes ressourcer fri. Hvis man forestiller sig, at de i forvejen hårdt pressede jobkonsulenter skal kunne løbe stærkere, end det er tilfældet i dag, er man ganske enkelt på vildspor.

Politik

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook