Økonomiaftale rammer sygehuspersonale hårdt

03. juni 2014  |  DL  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Lægesekretærer og det øvrige sygehuspersonale risikerer at blive presset ud over kanten som følge af den nye aftale om regionernes økonomi 2015. HK Kommunal frygter, at den smalle aftale og de mange effektiviseringstiltag vil gå ud over personalet i form af fyringer og øget stress for de tilbageværende.

Den nye aftale om regionernes økonomi, som regeringen og Danske Regioner har indgået, presser sygehuspersonalet i en grad, som får HK Kommunal til at finde det røde kort frem. Formand Bodil Otto forudser, at aftalen medfører fyringsrunder og øget stress.

- Når personalet ikke kan nå deres opgaver, når der fyres ansatte og når bunkerne vokser på lægesekretærens bord, så er det jo patienterne, det går ud over. Derfor frygter jeg, at patienterne vil opleve, at der bliver mindre tid til dem, og personalet vil ganske sikkert opleve en mere stresset hverdag. Det er en skidt udvikling, netop fordi ansatte på sygehusene gør en kæmpe indsats hver dag for at behandle patienterne hurtigt og effektivt, siger Bodil Otto.

Personalet løber stærkt

HK Kommunals formand Bodil Otto

Ifølge økonomiaftalen skal sygehusene øge aktiviteten med to procent i 2015 – alene gennem øget produktivitet.

Regeringen og arbejdsgiverne i regionerne peger på, at potentialet skal findes via nye arbejdsgange, bedre kapacitetsudnyttelse, styrket brug af IT og nye samarbejdsformer.

- I forvejen løber personalet rigtig stærkt, men der er altså en grænse. Vores sygehuse og det hårdt arbejdende personale har brug for investeringer, ikke en boksehandske i tuden, lyder det fra Bodil Otto, der slår fast, at aftalen er bekymrende:

- Det kræver som et minimum omfattende efteruddannelse og høj grad af involvering af personalet, siger Bodil Otto.

Selvbetjening løser ikke alle problemer

Nye selvbetjeningsløsninger er på vej ind på sygehusene, hvor det nu skal undersøges om booking af aftaler og oplysningsskemaer skal overgå til obligatorisk digital selvbetjening. HK Kommunal glæder sig over den digitale udvikling, men lægesekretærernes formand Soile Friis advarer mod at tro, at selvbetjening kan løse alle problemer.

- Vi ved, at 10-20 procent af danskerne ikke er i stand til at betjene sig selv på nettet, men skal have hjælp. Det er ikke kun et generationsproblem, så det er altså ikke noget, der vil forsvinde. Når man indfører sådanne systemer skal man altså altid have in mente, at der også skal være mennesker, der kan hjælpe, siger Soile Friis.

Behov for lægesekretærernes faglighed

Ifølge aftalen er der mange gode forhold for patienterne. Der skal bl.a. indføres et sammenhængende sundhedsvæsen og øget samarbejde mellem regionerne og kommunerne. Denne del hilser lægesekretærernes formand særdeles velkommen.

- Lægesekretærerne har i mange år gjort opmærksom på dette hul i vores behandlingssystem, og vi står klar til at tage fat på de nye opgaver. I det hele taget er lægesekretærernes fagligheder centrum for mange af de nye opgaver i sundhedsvæsenet, ikke mindst på it-området, og det er glædeligt, siger Soile Friis.

Politik HK-medlemmer

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

Som lægesekretær er du en del af et stærkt fagligt fællesskab i hk

Besøg din landsforening

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK