Politisk vink med en vognstang

03. juni 2014  |  Midt

Man skal være godt og grundigt politisk tonedøv, hvis man i alle andre politiske partier end Dansk Folkeparti ikke ser resultatet af EU-parlamentsvalget som et politisk vink med en vognstang.

Martin Rasmussen
Afdelingsformand HK Midt
Det gælder aktuelt i forhold til hele EU-projektet, hvor vælgere over hele Europa har givet udtryk for deres skepsis med et protestvalg af dimensioner. Der blev delt politiske EU-lussinger ud til højre og venstre med en markering af, at EU er kommet for langt fra folket. Resultatet afspejler folkets ønske om et opgør med bureaukrati, hovedløst regelrytteri og utidig indblanding fra EU’s side i lokale og nationale forhold.

EU-resultatet er dog også på den indenrigspolitiske bane et wake up-call i 11 time, der bør vække de store, danske partier af deres politiske tornerosesøvn. For Dansk Folkepartis imponerende valgsejr er først og fremmest udtryk for, at partiet bruger den fintfølende radar i forhold til vælgerskaren, der ellers samler støv på hylden hos en række andre partier. DF’erne har politisk gehør.

Jeg håber da også, at det bliver en ubærlig last for Messerschmidt &Co., når de mange afviklings-floskler om EU skal omsættes i politisk praksis og i resultater. For vi har brug for et stærkt EU, hvor der bliver arbejdet positivt med at definere en version 2.0 af EU, der er mere menneskelig og borgernær. I sig selv en ekstremt svær opgave, som alle gode kræfter skal samles om.

Når det er sagt, så er der stadig noget at lære af Dansk Folkeparti’s EU-resultat: Der er brug for, at danske politikere i højere grad lytter til vælgerne og tager deres kritik og skepsis alvorligt. De skal meget tættere på vælgernes hverdag igen. Derude hvor hverdagen kan gøre ondt, når jobbet forsvinder eller dagpengesystemet ikke længere levner plads. Derude hvor EU bliver et for stort, virkelighedsfjernt og upersonligt projekt, hvor overdrevent bureaukrati og korruption for ”vores penge” præger opfattelsen af EU.

Kære politikere: Lad EU-valget blive en enlig politisk protest-svale fra vælgerne. Giv dem god grund til at lade protest-stemmerne blive hjemme i skuffen, når vi skal til valgurnerne næste gang. For det vil blive til et folketingsvalg, hvor det kan få fatale konsekvenser, hvis både højre og venstre side af folketinget på samme måde spiller Dansk Folkeparti de gode kort på hænderne. Med bilagsrod og manglende fornemmelse for, hvad der interesserer og frustrerer vælgerne.

Vi har alle sammen fået et politisk vink med en vognstang. Lad os tage det til efterretning og bruge det som afsæt for en ny, politisk kultur i Danmark, hvor vælgerne er tilbage i førersædet.

Afdelingsformand HK Midt
Martin Rasmussen

Politik

se alle de fordele