Tillidsvalgte fik inspiration til at inspirere andre

03. juni 2014  |  Midt  |

Programmet er mere løst og rammerne mere uformelle, når HK Midt inviterer tillidsvalgte til inspirationsseminarer.

Undervejs er der fokus på, hvordan tillidsvalgte kan skabe aktiviteter og tage initiativer, der er relevante for kollegerne på arbejdspladsen. Med sig fra seminaret har de en personlig handlingsplan for, hvad de kan gøre i det daglige og faglige.
Anders L Andersen
Faglig konsulent
HK Midt

- I løbet af dagen arbejder vi med handlingsplaner for, hvordan deltagerne vil udvikle deres arbejdsplads, når de vender tilbage efter seminaret, fortæller Anders Andersen, der er faglig konsulent i HK Midt. Han nævner nogle konkrete eksempler på, hvad der bliver noteret på handlingsplanerne:

- Det kan være en ide om at gå tilbage på arbejdspladsen og lave et arrangement om konflikthåndtering, hvor kollegerne får nogle redskaber til, hvordan de håndterer det stigende antal kunder, der hurtigt er oppe i det røde felt. Eller det kan være en ide om at gøre brug af de kursustilbud fra HK, der kan flyttes ud på den enkelte arbejdsplads.

Workshop i kreativt rum

I løbet seminaret vil deltagerne samtidig opleve, at rammerne er lidt anderledes end under mere traditionelle seminarer:

- Vi har på Lumbyvej mulighed for at holde workshoppen i et kreativt rum, der er indrettet til, at vi kan gøre tingene på en anden og lidt mere uformel måde. Det giver en anden stemning i løbet af dagen, hvor deltagerne selv skal være aktive og ikke bare lytte til en oplægsholder, fortæller Gitte Vetter, HK Midt, der sammen med Anders Andersen binder dagen sammen for deltagerne.

Blandet faglig flok

Tillidsvalgte inspirationsdag 2014En af deltagerne på det seneste seminar var Charlotte Christensen, der er kunderådgiver hos Energi Fyn. Her er hun samtidig suppleant for virksomhedens tillidsrepræsentant:

- Vi oplevede det som et godt tiltag, hvor det gav en masse, at deltagerne var blandet rent fagligt. Der deltog med andre ord ikke kun tillidsfolk fra energibranchen, hvilket gav os mulighed for at møde tillidskolleger fra andre brancher, der sidder med de samme udfordringer som os, fortæller Charlotte Christensen og fortsætter:

- Det var samtidig en rigtig god ting, at vi kunne følges ad, så både vores tillidsrepræsentant Gitte og mig som suppleant kunne deltage. Det gav os mulighed for at vende tingene med hinanden – også da vi var tilbage på vores arbejdsplads.

”Her fik jeg noget med mig…”

For Charlotte Christensen var det positivt, at workshoppen havde en mere uformel karakter:

- Ideen med, at du som mødedeltager selv skal deltage aktivt, var rigtigt god. Det gjorde også, at vi fik en spændende mulighed for at høre om andre virksomheders og tillidsrepræsentanters måde at gøre tingene på. Det gjorde det til en dag, hvor jeg bagefter tænkte: ”Her fik jeg noget med mig…”. Det var for eksempel, da vi arbejdede med temaet trivsel og kunne konkludere, at trivsel på arbejdspladsen ikke kun er noget, den enkelte har ansvar for. Det har hele holdet, slutter Charlotte, der fik masser af inspiration til at inspirere med sig fra seminaret for tillidsvalgte hos HK.

Der holder yderligere tre inspirationsseminarer for tillidsvalgte i 2014.
Kontakt Gitte Vetter eller Anders Andersen på handel.privat-midt@hk.dk, hvis du vil vide mere – eller melde dig til.

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer