Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Fyret? Du kan have ret til flere tusinde kroner

04. juni 2014  |  HK Privat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hold øje med din tidligere arbejdsplads, hvis du bliver fyret. Hyrer de en ny til dit tidligere arbejde, kan du have ret til erstatning.

En fyreseddel gør ondt. Men bliver den fulgt op af nyheden om, at en ny medarbejder klarer dine tidligere opgaver, kan du have ret til et stort økonomisk plaster på såret. Det er igen blevet slået fast i en dom, hvor et medlem nu skal have 100.000 kroner fra sin tidligere arbejdsplads efter en usaglig fyring.

En regnskabsmedarbejder i Business Danmark blev fyret efter at have sagt nej tak til at gå på halv tid. Kort efter slog firmaet en ledig stilling op på 31 timer med mange af hendes opgaver.

- Det gjorde det til en usaglig fyring. Derfor skal Business Danmark af med godtgørelsen, siger Birgitte Schneider.

Hold øje med din gamle arbejdsplads efter en fyring
Hvis du bliver fyret, er det vigtigt, at du holder øje med, hvad der sker på din gamle arbejdsplads i månederne efter.

- Slår arbejdsgiveren stillinger op, som du matcher? Eller er der job, der ligner din tidligere stilling? Hver opmærksom. For du kan have ret til mange tusinde kroner i erstatning, hvis der er tale om en usaglig fyring, siger faglig sekretær hos HK/Privat, Birgitte Schneider.

- Gå til HK, hvis du er i tvivl om din fyring. Vi kan køre en sag mod arbejdsgiveren, hvis den er gal, siger hun.

Fem gode råd hvis du er blevet fyret

1. Kontakt din tillidsrepræsentant og ring til HK på telefon 70 11 45 45
  2. Hold møde med arbejdsgiveren sammen med tillidsrepræsentanten for at finde ud af, om der er mulighed for at få flere arbejdsopgaver. HK deltager også gerne.
  3. Hold øje med arbejdspladsen. Søger de eksempelvis nye medarbejdere til noget, der ligner dit tidligere arbejde eller noget, du kan læres op i ved eksempelvis sidemandsoplæring eller efteruddannelse.
  4. Kontakt HK’s A-kasse og hør om regler for supplerende dagpenge.
  5. Tal med HK om din situation ved enten at gå ned i arbejdstid eller føre sag mod arbejdsgiveren.

Problemer med login?

Log ind med NemID