Grundlovsdag på Svend Aukens Plads

05. juni 2014  |  Hovedstaden  |

Svend Aukens Plads var pyntet til fest med flagvimpler og Dannebrog, da statsminister Helle Thorning-Schmidt kom og var med til HK Hovedstadens Grundlovsmøde.

Statsministeren var hovedtaler hos HK Hovedstaden

Formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark var stolt over at kunne byde velkommen til landets statsminister til fejringen af demokratiet. Omkring 300 var mødt frem, og de sad og nød solskinsvejret og jazzmusikken inden dagens talere gik på.

Vi taler om tingene

Christian Grønnemark lagde i sin grundlovstale især vægt på hvordan vi i Danmark har tradition for at tale os tilrette om tingene. Det gælder i folkestyret, men samtalen er også grundlaget i den Danske Model, som er en vigtigt del af fundamentet for det danske samfund. Den løbende samtale mellem arbejdsgivere og arbejdstagere sikrer stabilitet og velfærd, fordi løsningerne er nogle, man er blevet enige om i fællesskab.

- I HK Hovedstaden vil vi gerne skabe gode rammer for den samtale. Det er blandt andet derfor at vi inviterer til Grundlovsmøde i dag. Men faktisk er det en kongstanke i hele den måde, vi bedriver fagforeningsarbejde på: at vi alle sammen husker at få talt med hinanden på arbejdspladsen for at finde fællesskabet – og for at erfare, at vi oftest ikke står alene med vores synspunkter, lød det i Christian Grønnemarks tale.

Han fortsatte:
 - Når vi står sammen om at få ændret de små ting, så får vi samtidig troen på og tilliden til, at vi i fællesskab kan ændre også de store ting. Vi har muligheden for at gøre det. Vi har retten til det. Det skal vi værne om - og det skal vi gøre brug af.

Ny tradition på Svend Aukens Plads

Ideen om at bruge den nyanlagte Svend Aukens Plads foran HK Hovedstadens bygning på samme adresse kom fra Robert Nielsen, der er aktiv i lokalområdet og som er formand for Socialdemokraterne i Sundbyvester. Christian Grønnemark var straks med på ideen:

- Jeg vil gerne have, at HK Hovedstaden er en aktiv del af nærmiljøet. Det er vi blandt andet ved at åbne huset, dels for vores medlemmer, men også for naboerne.

Det er andet år i træk, at HK Hovedstaden inviterer medlemmer og naboer til Grundlovsmøde på Svend Aukens Plads. Sidste år var det Folketingets formand Mogens Lykketoft, der var hovedtaler, og i år altså en statsminister Helle Thorning-Schmidt.

Statsministeren talte om demokrati og fred i Europa

I sin tale tog statsministeren udgangspunkt i, at Grundlovsdag i år markerer 70-året for at Dwight D. Eisenhower studerede vejrudsigter og overvejede hvornår D-dag skulle iværksættes. Dengang satte en masse unge livet på spil for et frit Europa.

- Det siger meget om Europa, og det vi lærte af krigen, at det ikke kun er repræsentanter fra de allierede som vil højtideligholde dagen. Tyskland vil stå side om side med sine tidligere fjender. Veteraner fra begge sider vil mindes deres faldne, lød der fra statsministeren, der brugte meget af sin tale på at tale om hvordan det europæiske samarbejde har skabt fred i Europa og styrket demokratiet. Og hvordan unionen i dag fortsætter med at skabe muligheder for, at vi kan løse de globale udfordringer, vi står over for, sammen i stedet for hver for sig.

For som hun sagde, er der langt om længe meget der tyder på:
- at hjulene i europæisk økonomi igen er begyndt at dreje hurtigere. Det gælder også i Danmark.

Statsministeren pointerede, at vi i Danmark er kommet tilbage på sporet, nu hvor arbejdsløsheden er den laveste i fire år.

Hun lagde dog også vægt på, at det er de danske politikere, der har ansvaret for at tage de rigtige beslutninger:

- Vi fralægger os ansvaret, hvis vi ikke tager de vanskelige beslutninger i tide. Også selv om det er upopulært og giver både blå og røde mærker på den korte bane. Derfor står jeg også ved den retning, regeringen har sat.

Selfies med Helle

Efter statsministerens tale flokkedes folk om hende for at få taget billeder og selfies med hende. Blandt de fremmødte var der mange rosende ord til arrangementet. Alt i alt var det en tilfreds Christian Grønnemark, der gjorde status på dagen:

- Vi havde vejret med os, og både det flotte fremmøde og dét, at statsministeren kom, har været med til at gøre det til en rigtig god dag.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK