Sydjysk budskab på Folkemødet: Flyt statslige job til provinsen

09. juni 2014  |  Sydjylland

HK Stat Sydjyllands formand vil på Bornholm præsentere visionen om udflytning af styrelser og direktorater.

Annette Godsvig Laursen, formand for HK Stat Sydjylland: Danmark er skævt, når det handler om placering af statsinstitutioner.

Det vil være en rigtig god ide at flytte flere statslige arbejdspladser fra København til provinsen.

Sådan har det længe lydt fra HK Sydjylland.

Blandt andet har formanden for statssektoren, Annette Godsvig Laursen, etableret en styregruppe hvor hun bl.a. samarbejder med Esbjerg Erhvervsudvikling og Erhvervsakademi Sydvest om at tiltrække statslige funktioner inden for energi, design, kultur og uddannelse til det sydlige Jylland.

Nu skal ideen også udbredes på årets Folkemøde på Bornholm 12. til 15. juni, som samler tusindvis af danskere til debatter om samfund og demokrati.

Her deltager Annette Godsvig Laursen i to debatter ved navn "Vær nu smart, Stat", hvor hun sammen med HK Stat Nordjylland rejser spørgsmålet om, hvordan staten med fordel kan placere løsningen af opgaver uden for København.

- Det er vigtigt, at der er fokus på, hvor man placerer de statslige arbejdspladser i forbindelse med fusioner og reformer og ikke mindst i forbindelse med, at nye statslige arbejdspladser opstår, siger Annette Godsvig Laursen.

I debatterne deltager flere prominente og indflydelsesrige navne, f.eks. tidligere udviklingsminister Christian Friis-Bach og folketingsmedlem Bjarne Laustsen, der begge er medlemmer af Folketingets landdistriktsudvalg.

Ud over at deltage i debatten inviteres folkemøde-deltagerne til selv at lege med kriterier for udflytning af statsopgaver og til at flytte rundt med styrelser og direktorater på danmarkskortet.

Danmark er skævt

Kun syv ud af 43 statslige styrelser og direktorater er placeret uden for hovedstaden.

- Vi vil formidle det faktum, at det danske landkort er skævt, når det handler om placering af statsinstitutioner. For eksempel er kun syv ud af 43 styrelser og direktorater placeret uden for hovedstadsområdet. Desuden inviterer vi deltagerne til at overveje, hvordan vi kan gøre det bedre, siger Annette Godsvig Laursen.

- Til det brug har vi i samarbejde med nordjyderne udviklet dialogværktøjet ’Dobbelt Danmark’, der består af et interaktivt danmarkskort, hvor statslige funktioner kan placeres ud fra 14 forskellige parametre, for eksempel effektivitet, nærhed og infrastruktur.

Deltagerne kan dog også selv bestemme, om de vil benytte helt andre kriterier:
- Vi tager udgangspunkt i den nuværende situation og ønsker at påvirke beslutningstagerne, så der i fremtidige beslutningsprocesser bliver lagt vægt på, at de statslige arbejdspladser placeres der, hvor de er med til at understøtte den fortsatte erhvervsudvikling. Vi anser statslige styrelser m.m. som mulige servicepartnere for virksomhederne og dermed som en af flere vækstdrivere, siger Annette Godsvig Laursen.

80.000 deltagere

Folkemødet på Bornholm afvikles 12.-15. juni og samler hvert år tusindvis af politikere, meningsdannere, journalister og almindelige danskere med interesse for samfund, demokrati og debat.

Arrangementerne på Folkemødet finder sted fredag 13. juni i Landdistrikternes Fællesråds telt og lørdag 14. juni i Nordjyllandsteltet, begge dage kl. 16-17.

Folkemødet holdes hvert år i Allinge på Bornholm og samlede sidste år omkring 60.000 deltagere. I år er Folkemødet ramme om mere end 2.000 arrangementer og der ventes op mod 80.000 deltagere.

Se mere om Folkemødet her.