Støj på linjen

11. juni 2014  |  Hovedstaden  |

Støj kan være dybt irriterende. Og det kan være vældig svært at vide hvordan, man kan gøre noget ved det. Tirsdag den 10. juni var lidt mere end et halvt hundrede deltagere mødt frem til den anden af HK Hovedstadens i alt fem arbejdsmiljøkonferencer for at blive klogere på, hvad man kan stille op. Igen var det en god blanding af arbejdsmiljørepræsentanter og ledere, der havde valgt at sige ja tak til HK Hovedstadens tilbud om en formiddag med fokus på arbejdsmiljøet.

Formiddag med oplæg og dialog

Dagen bød på to spændende faglige oplæg. Først ved seniorforsker Søren Peter Lund fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, der fortalte om hvad støj egentlig er.

Derefter var der korte oplæg fra to arbejdsmiljørepræsentanter, der fortalte historier om deres praktiske erfaringer med at arbejde med støj på to store arbejdspladser, SAS og DR. Derpå var det tid til, at deltagerne talte sammen ved bordene om de støjerfaringer, de har på deres arbejdsplads.

Efterfølgende gik Per Møberg Nielsen fra Akustik Aps på scenen med idéer til, hvordan man i praksis kan arbejde med støj på arbejdspladsen.

Hans oplæg blev fulgt af en ny omgang dialog ved bordene, hvor deltagerne diskuterede, hvordan deres konkrete udfordringer kunne blive bearbejdet med de nye værktøjer.

Støj er kultur

En af pointerne på konferencen var, at støj inden for de fleste dele af HK-fagene i høj grad er et kulturspørgsmål.  Det giver sig selv at høj, gentagen maskinstøj kan være et stort problem. Men i kontormiljøerne, hvor nogle eksempelvis sidder med kundesamtaler og andre begraver sig i analyser, kan der være stor forskel på hvilket lydniveau, der føles acceptabelt. Her kan bevidsthed og fælles fodslag løse meget.

Tag medarbejdere og kolleger med på råd

En anden erfaring peger nemlig på, at medarbejdere typisk har lettere ved at acceptere støj i hverdagen, hvis de har været taget med på råd. Det gælder for eksempel i forhold til, hvordan man indretter sig praktisk på arbejdspladsen, og hvilken adfærd man som kolleger udviser. Larmer printeren? Kan den flyttes et andet sted hen? Hvor højt kan man tillade sig at tale ved kaffemaskinen i det åbne kontorlandskab?

Den slags små eksempler fra hverdagen blev diskuteret livligt på konference. Og pointen var, at adfærd er et kulturspørgsmål, og arbejdspladskulturer tager tid at ændre. Derfor er det en god idé at aftale regler for problemområder. Men regler i sig selv løser ikke noget – derfor var anbefalingen også, at man med jævne mellemrum internt tager sig tid til at snakke om både reglerne og adfærden.

Godt med formiddage med fokus på arbejdsmiljø

Der var mange, der efter konferencen fortalte, at de var glade for, at HK Hovedstaden har valgt at sætte fokus på arbejdsmiljøet med konferencerækken. ”Det er en god måde, sådan at komme ind en formiddag og få et pust frisk energi til arbejdet og den nyeste viden inden for området. Det er virkelig noget, jeg kan bruge som arbejdsmiljørepræsentant”, lød det fra en af deltagerne, der var med for første gang.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK