Anders Lund Madsen punkterede fordomme

13. juni 2014  |  Hovedstaden  |

Klostergården i Allinge var fyldt med bornholmske skoleelever, da komikeren Anders Lund Madsen fredag formiddag på Folkemødet gik på scenen som led i Hands-on-kampagnen. Kampagnen har til formål at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

Med sig på scenen havde han Stefan, Sandra og Sofie, der hver især er i fuld gang med en erhvervsuddannelse. Og glade for det. Stefan og Sandra er begge i gang med en ved at uddanne sig til smede, og Sofie er i gang med en kontoruddannelse.

Anders Lund Madsen interviewede dem på skift med udgangspunkt i seks fordomme om erhvervsuddannelserne:
  1. Erhvervsuddannelserne er for dem, der ikke er kloge nok til at gå i gymnasiet
  2. Gymnasiet giver bedre mulighed for job i fremtiden
  3. Man kan ikke komme videre med en erhvervsuddannelse
  4. Forældrene synes, at det er vigtigt med en ’rigtig’ uddannelse
  5. Der er flest penge i at tage en akademisk uddannelse
  6. De sjoveste fester er på gymnasiet

Løbende blev der båret kæmpestore heliumballoner ind, der hver havde én af fordommene skrevet på sig. Og så gik Anders Lund Madsen ellers i gang med at baldre dem...

Fordomme tilbagevist!

For de unge kunne godt genkende fordommene, men de kunne også afvise dem, én efter én.

I forhold til den første fordom, skal man følge godt med i undervisningen og lave sine ting, når man tager en erhvervsuddannelse. Samtidig har man en ikke bare lærerne, der ser på én, men også en arbejdsgiver, der skal være tilfreds med ens indsats.

I forhold til den anden fordom så har man med en erhvervsuddannelse fagligheden inden for sit felt i orden. Samtidig kommer man med en erhvervsuddannelse typisk tidligere i gang med sin karriere, og der er også gode muligheder for at gøre karriere internationalt.

Der er også gode muligheder for at uddanne sig mere med en erhvervsuddannelse i bagagen. Som Sofie fra panelet sagde:

- Jeg overvejer lige nu om jeg skal videreuddanne mig som enten serviceøkonom, handelsøkonom eller finansøkonom.

Forældreopbakning er altid vigtig, men forældre vil i bund og grund bare have, at deres børn er glade. Typisk får man mere ud af at vælge med hjertet, når man vælger uddannelse. Det kan godt betale sig i det lange løb.

Og endelig er også gode penge i at blive faglært. Når man tager en erhvervsuddannelse får man løn. Samtidig kommer man typisk tidligere i gang med arbejdslivet, hvilket tæller meget i det samlede billede.

Den eneste fordom, som de unge ikke kunne afkræfte, var den med at festerne er bedre i gymnasiet. Men det er trods alt ikke festerne, der skal afgøre hvilken retning, man vælger….

Hands-on og HK Hovedstaden

Hands-on-kampagnen blev lanceret i efteråret i et samarbejde mellem HK/Privat, Dansk Metal, 3F og Dansk Industri. Kampagnen er planlagt til at køre i tre år. Og den udfører en vigtig opgave: Hvis ikke der er flere unge, der begynder at vælge at tage en erhvervsuddannelse, så vil vi i Danmark om få år mangle 20.000 folk med erhvervsuddannelser.

Siden årsskiftet har kampagnen med stor succes turneret i hele Danmark, hvor et panel af unge, der er i gang med en erhvervsuddannelse har taget rundt og holdt oplæg for unge folkeskoleelever. Før hvert møde er de fremmødte blevet bedt om at markere, hvor mange der regner med at tage henholdsvis en almen gymnasial uddannelse og en erhvervsuddannelse. Og hver gang er resultatet det samme: Mødet åbner folkeskoleelevernes øjne for, at der er mange spændende muligheder i en erhvervsuddannelse.

I HK Hovedstaden synes formand Christian Grønnemark, at det er vigtigt, at der bliver tage fat om myterne:

- vi skal have de unge - og i høj grad også deres mødre - til at få øjnene op for alle mulighederne i erhvervsuddannelserne. Der kan kampagnen flytte meget. I dag er det op mod en femtedel af studenterne fra det almene gymnasium, der efterfølgende tager en erhvervsuddannelse, og der er sådan set ingen grund til, at de tager den omvej først. Med en erhvervsuddannelse har man mulighed for at komme hurtigt i gang med sin karriere og sit arbejdsliv. Det giver en stor selvstændighed til de unge, som jeg også ser som en styrke, lyder det fra Christian Grønnemark.