Nye ideer, gode kritikere og stof til eftertanke

16. juni 2014  |  Sydjylland

Folkemødet i bakspejlet: HK Sydjyllands afdelingsformand og fire sektorformænd fortæller, hvad de fik ud af at deltage på Bornholm.

Folkemøde Stat Dag 1

ANNETTE GODSVIG LAURSEN, formand for HK Stat Sydjylland:

Hvad fik du ud af at være til Folkemødet?
- Jeg var til Folkemødet, fordi, vi i vores lokale sektorbestyrelse er gået sammen med Nordjylland om at sætte fokus på de statslige styrelser og direktoraters placering i landet. Dette samarbejde har nu også bredt sig til HK Midt. Sammen med den nordjyske strategigruppe deltog jeg i to debatter med overskriften "Vær nu smart, Stat" og med vores "Dobbelt Danmarkskort".
Det var i særklasse at deltage i Folkemødet, det gav meget stof til eftertanke samt helt konkrete fokuspunkter.

Hvad var højdepunktet på Folkemødet for dig?
- De første to dage tilbragte vi i teltet med Landdistrikternes Fællesråd, som vi har lavet et samarbejde med, idet de har mange af de samme problematikker.
For mig var der flere højdepunkter på mødet. Den første dag på Folkemødet troede jeg ikke som sådan, vi ville komme så meget i dialog med folk, men det viste sig meget hurtigt, at vores Dobbelt Danmarkskort trak mange folk til. Så allerede på første dag havde vi egentlig mange ”små” debatter med forbipasserende.
På dag to var det den ophedede debat i teltet, hvor der var en rigtig god kritiker blandt publikum, der deltog i debatten. Det gjorde, at der kom rigtig godt gang i debatten, og at vi havde svært ved at holde tiden – der var et nyt arrangement umiddelbart efter vores debat.
Dag tre tilbragte vi i Nordjyllandsteltet. Debatten her var også rigtig god, og her var der var flere kritikere blandt publikum. Snakken kom lynhurtigt til at handle om økonomien i kommunerne og om de medarbejdere, der allerede arbejder i styrelserne nu.

Har du fået noget med hjem fra Folkemødet, som du kan bruge i dit kommende arbejde i HK Sydjylland?
- Det, at der var kritikere til begge debatter, gjorde, at det blev meget tydeligt, at der er ting, vi skal arbejde videre med og have fokus på i vores fremtidige arbejde både lokalt og også i vores fælle projekt – Et land i balance. Allerede i næste uge har vi møde i den lokale styregruppe. Det bliver spændende at komme til at arbejde videre med alt det, jeg har med hjem fra Folkemødet.

HANNE KÆRGAARD MATHIASEN, formand for HK Handel Sydjylland:

Hvad fik du ud af at være til Folkemødet?
- En af mine opgaver som sektorformand for HK Handel Sydjylland er at skabe og udbygge relationer, der kan være til gavn for medlemmerne, enten nu eller senere.  Og på Folkemødet møder du politikere, både fra det lokale plan og i særlig grad fra Christiansborg, som det på sigt kan være til gavn for medlemmerne, at jeg har en kontakt til - uanset partifarve.
- Jeg fik også hilst på en af de sydjyske Christiansborg-politikere, der i uge 43 har lovet at vise os fra HK Handel Sydjylland og nogle tillidsrepræsentanter rundt på Christiansborg og fortælle om Borgen som arbejdsplads, ligesom vi vil få mulighed for at stille spørgsmål til nogle politikere.
- Derudover skal vi ikke være blinde for, at arbejdsgiverne bemærker, om vi er der eller ej, så derfor går turen også forbi deres stand i løbet af dagene på Bornholm.

Hvad var højdepunktet på Folkemødet for dig?
- Det er svært at sige. Det er slet ikke muligt at komme rundt til alle arrangementerne, for der er rigtig mange. På huskesedlen til mig selv til næste år står der "Husk skridttæller". For det kunne være sjovt at vide, hvor mange skridt jeg fik tilbagelagt i de dage...
- Skal jeg nævne et enkelt højdepunkt, kan det være debatten mellem Bjarne Corydon og Kristian Thulesen Dahl på Socialdemokraternes område på Den Gamle Brandstation (billedet), hvor emnet var fremtidens velfærd.

- For eksempel fik jeg også hilst på hos Kriminalpræventivt Råd. Hvem ved, hvornår en sådan kontakt kan bruges? Her tænker jeg på alle de røverier, vores butiksansatte bliver udsat for.

HENNY FISKBÆK, formand for HK Privat Sydjylland:

Hvad fik du ud af at være til Folkemødet?
- Jeg fandt ud af, at det var muligt at komme direkte i kontakt med dem, man plejer kun at se i fjernsynet og høre tre minutters sorth-hvid mening fra.
- Nu fik man nuancerne med uden at opleve verden gennem journalistfiltret. Jeg oplevede den direkte kontakt med meningsdannerne - og nogle af vores direkte modstandere.

Hvad var højdepunktet på Folkemødet for dig?
Uffe Elbæks (tidligere radikal minister, nu initiativtager til det nye parti Alternativet) indspark til, at han savner fagbevægelsen i dag, sammenlignet med at den var med til at formulere nytænkning i sin spæde start, og som da kooperativerne og andelsbevægelsen startede og nærmest ændrede samfundet fuldstændig. Det satte tankerne i gang: Hvor er nytænkningen i dag? Hvordan kan jeg bidrage til noget helt anderledes tænkning?

Da jeg efter et debatmøde stillede direkte op over for Krifas repræsentanter, kom en dialog i gang, hvor jeg fik afprøvet mine argumenter og fandt ud af, at vi i HK faktisk står for noget, der holder. Jeg har lært, at vi ikke skal være bange for, at vores argumenter kommer til kort. Vi skal stille op og konfrontere dem, vi er uenige med. Jeg var i forvejen stolt over at være HK'er. Og stoltheden er bestemt ikke blevet mindre.

Folkemøde 2014

LENE ROED, formand for HK Kommunal Sydjylland:

Hvad fik du ud af at være til Folkemøde?
- Folkemødet er helt specielt – dette år var 3. gang og det bliver bare større og større. Dette til trods er der en fantastisk stemning og atmosfære blandt de mange tusinde deltagere. Jeg har oplevet flere politiske debatter blandt andet om lighed/ulighed i Danmark mellem Pia Olsen Dyhr og Kristian Jensen, hvor modsætninger blev fremført på en bestemt, men absolut også i en nærværende og munter tone. Samspillet mellem trivsel og produktivitet i det offentlige gav ligeså stof til eftertanke, da det offentlige ved nogle politikere anses for konkurrenter til det private arbejdsmarked – så konkurrenceparameteret skal være i højsædet – tankevækkende!
Derudover mødte jeg både politikere på lokalt niveau og fra Christiansborg og borgmestre, hvor der til trods for et hektisk program var tid til en snak.

Hvad var højdepunktet på Folkemødet for dig?
- Med så mange aktiviteter i løbet af dagene, er det svært at udpege ét – men HK’s medlemsarrangement "Mød din fagforening på Folkemødet" var berigende. Omkring 1.000 medlemmer i alle aldre kiggede forbi til en grillpølse mv. Jeg havde mange gode snakke både om HK og andre gode emner, der var en fantastisk summen og stemning, som selv en eller flere regnbyger ikke kunne bekæmpe. Det bekræftede mig i, at vi i HK gør en forskel og giver medlemmerne værdi!

- Udover inspiration fra mange meningsdannere, så mødte jeg flere formænd fra andre faglige organisationer. Disse møder er med til at udbygge relationer, der efterfølgende kan bruges til gavn for medlemmerne.

Under Folkemødet deltog Ole Kjær blandt andet i en spændende debat i Folkets Hus om psykisk arbejdsmiljø.

OLE KJÆR, afdelingsformand, HK Sydjylland:

Hvad fik du ud af at være til Folkemødet?
- Det er et imponerende arrangement, som bare vokser og vokser år for år. Jeg har oplevet Folkemødet tre gange og er endnu en gang blevet imponeret over, at hele arrangementet med mange tusinde deltagere kan holdes i en ganske lille by som Allinge, uden at det virker totalt sammenpresset. Bornholmerne har besluttet sig for at få det til at fungere, så det gør det.

- I HK Danmarks forretningsudvalg har vi henlagt vores junimøde til Bornholm, så det bruger vi det meste af fredagen på, men både lidt af torsdag, lørdag og søndag formiddag havde vi mulighed for at følge de spændende debatter og arrangementer, og der er nok at vælge imellem.
HK var også vært ved mange gode debatter, blandt andet omkring arbejdsmiljø. Det tog afsæt i det gode liv, det gode arbejdsliv og ikke i de tilfælde, hvor det går galt. Rigtig god debat også.

Hvad var højdepunktet på Folkemødet for dig?
- Et arrangement, jeg vil fremhæve, var i Dansk Industris stand. De havde inviteret formanden for 3F, Per Christiansen, Næstformand for DI, Kim Graugaard, samt Pia Kjærsgaard fra DF. De skulle tale udenlandsk arbejdskraft. Mødet blev indledt af en ung polsk pige, og hun fik i den grad sat Pia til vægs, flot gået og godt arrangement.