Debat med kant om statslige arbejdspladser

16. juni 2014  |  Nordjylland  |

Der var god debat og delte meninger, da HK/Stat Nordjylland var med til at sætte fokus på statslige arbejdspladser ved Folkemødet på Bornholm.

Folkemødet

Deltagere på Folkemødet fik mulighed for at flytte rundt med statens institutioner og arbejdspladser.

Det summede af aktivitet og engagement foran de to store danmarkskort med det klokkeklare budskab: Statslige arbejdspladser er tilsyneladende forbeholdt københavnerne.

Med danmarkskort og debat forsøgte HK/Stat Nordjylland og samarbejdspartnerne i projektet ’Vision Staten i provinsen’ at skabe debat om placeringen af statslige arbejdspladser, da mere end 80.000 politisk interesserede danskere – mange af dem beslutningstagere – mødtes til Folkemøde på Bornholm 12.-15. juni.

Det ene danmarkskort blotlægger de faktiske omstændigheder: 36 ud af 43 styrelser og direktorater er placeret i hovedstaden. På det andet kort kan de besøgende ved brug af magneter frit placere styrelser og direktorater, præcis hvor de lyster.

-Hvis den tendens skal ændres, er første skridt, synlighed. Folk skal simpelthen få øje på problemet og danmarkskortene er perfekte til det formål. De fleste aner ikke, at skævvridningen er så stor, fortæller Jens Kruhøffer koordinator i ’Vision Staten i provinsen’.

At ændre tendensen er simpelthen nødvendig, mener tidligere formand for HK/Stat Nordjylland Jette Videnkjær, der er formand for styregruppen i ’Vision Staten i provinsen’.

-Vi har brug for flere statslige arbejdsplader i yderområderne, så vi kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft og ikke mindst holde på vores unge, så de ikke behøver flytte til København for at gøre karriere, forklarer hun.

Folkemødet

Stor opmærksomhed
Fantasien fejlede ingenting, når deltagerne selv skulle placere statsinstitutioner på danmarkskortet. En kvinde ville placere ”Statens IT” på månen, med argumentet ”den fungerer alligevel ikke”.

Og de kække bemærkninger sluttede ikke der. Da en koordinator spurgte et par forbipasserende, hvor den sidste brik skulle placeres på kortet, lød svaret sarkastisk, men varmt: ”Du har vist ikke mange brikker at rykke med”.

-Vi flytter Kulturstyrelsen til Sorø, lyder det fra deltagere.

Pludselig træder to kvinder frem og udbryder: -Vi flytter den tilbage igen, for vi arbejder der, og vi gider altså ikke cykle til Sorø hver morgen.

Arne Boelt, borgmester Hjørring

Hjørrings borgmester Arne Boelt deltog i debatten

Brug den sunde fornuft
-Nogle statslige arbejdspladser skal vi aldrig rykke rundt med, men i andre tilfælde giver det god mening. De flyttede virksomheder vil trække flere til, og det vil skabe mere kultur og liv for lokalsamfundet.

Det sagde borgmester i Hjørring kommune Arne Boelt, da han deltog i én af Folkemødets to debatter om statslige arbejdspladser.

På mødet voksede argumenterne sig store, både dem for og imod udflytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af landet.

Kan styrelserne for eksempel kommunikere ordentligt med hinanden, hvis dele af dem ikke har postadresse i hovedstaden, men i yderområderne?

Nej, mente forsamlingens største kritiker, der sad placeret lige midt i det fyldte telt:

-Man netværker ikke i Lemvig på samme måde, som man gør i København, det gør man bare ikke. I må finde en anden sag at kæmpe for. Det her lyder som en klagesang, lød det fra Tom Saxlund, der er bosat i København.

Den udmelding blev for meget for hans sidekammerat, der med en fast, men munter tone forklarede, at videomødet altså er opfundet, og at alt hvad god kommunikation kræver, er godt bredbånd.

Ingen panikløsninger, tak
Ordstyrer Jens Kruhøffer sendte flittigt mikrofonen ud i alle krogene af debat-teltet, og pegede den ind imellem mod sig selv og de andre koordinatorer for at uddybe og følge op.

-Det er vigtigt at slå fast, at udflytning af arbejdspladser ikke er en kortsigtet løsning på uligheden, for erfaringer viser, at panikløsninger resulterer i tab af viden. Det er en langsigtet investering, forklarede han og henvendte sig derefter direkte til kritikeren:

-Tak, fordi du tør sidde her og tale imod denne glimrende ide.

-Jeg leger gerne djævlens advokat, lød svaret fra Tom Saxlund, der mener, at yderområderne bør fokusere på at forbedre deres infrastruktur og dyrke den frodige jord i stedet for at sukke efter flere videns- arbejdspladser.