Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK Stat: Erstat os ikke med dyre akademikere

16. juni 2014  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Jurister og økonomer overtager i stigende grad de traditionelle HK-stillinger i staten og får dem konverteret til AC-job. Men HK’erne er stadig ofte de bedste kandidater til jobbene, fastslår HK Stats næstformand Peter Raben i dagens Politiken.

Tendensen til, at flere akademikere søger HK-stillinger og får dem, gælder på alle typer af statslige arbejdspladser. Ifølge professor Per Nikolaj Buch fra Aalborg Universitet skyldes det, at der bliver uddannet flere akademikere, end der er akademikerjob til, og at de derfor søger bredere. Mange bliver ansat på HK-overenskomst i begyndelsen, men får senere stillingen konverteret til en akademisk ansættelse med tilsvarende løn.

Men HK’erne er stadig de oplagte til at varetage administrative job, mener HK Stat.

- Mange af de her jobs kræver nogle bestemte administrative kvalifikationer, som mange akademikere ikke har, men som HK’erne har, fordi deres uddannelse er en blanding af teori og praksis og er rettet lige præcis mod statsadministrationen, siger næstformand Peter Raben til Politiken.

Han mener, at en betydelig årsag til udviklingen er, at cheferne, som selv er akademikere, vælger at ansætte kandidater, der ligner dem selv, hvorved der opstår en ’Rip, Rap og Rup-effekt’.

Formand for Akademikerne (tidligere Akademikernes Centralorganisation (AC)) Finn R. Larsen mener, at der er saglige grunde til at konvertere HK-job til AC-job, idet at arbejdsgiveren også er med til at vurdere, om det kan ske. Akademikerne opfordrer deres medlemmer til at sørge for at få lagt flere akademiske opgaver ind i jobbene, hvis de synes, der er for meget kontorarbejde.

Flere akademikere på den statslige lønningsliste betyder også større udgifter: I 2013 er statens årlige lønudgifter til gruppen af økonomer og jurister er steget med næsten en milliard kroner.

Læs hele artiklen Akademikere overtager statens kontorer på Politiken.dk

Læs også debatindlæg af tillidsrepræsentant i Workindenmark Michel Berg: Københavns Universitet er ved at bosætte sig på en akademisk planet på Politiken.dk

Arbejdsmarked HK-medlemmer

Problemer med login?