Nye sygedagpengeregler

16. juni 2014  |  HK Danmark  |

Reform af sygedagpengene betyder, at man ikke længere ender uden forsørgelse, fordi man ikke bliver rask hurtigt nok.

Sygedagpengeregler - HK guider dig

Langtidssyge behøver ikke at frygte at miste forsørgelsen, fordi helbredelsen trækker ud.

Lige før sommerferien vedtog Folketinget en reform af sygedagpengereglerne der betyder, at sygemeldte ikke længere automatisk ryger ud af systemet og mister retten til sygedagpenge efter 52 ugers sygemelding.

I stedet kan sygemeldte efter et halvt år få forlænget sygedagpengene, hvis der er en forventning og en plan for at komme tilbage på arbejde igen. Hvis der ikke er udsigt til det, bliver den langtidssyge henvist til jobafklaring efter et halvt års sygdom. Men på en lavere sats, der svarer til kontanthjælp. HK’s næstformand Mette Kindberg er rimeligt tilfreds med reformen.

- Jeg havde helst set, at alle kunne fortsætte på sygedagpengesatsen frem for, at nogle kommer ned på den lavere sats.  Når det er sagt, så har vi i årevis arbejdet på at få fjernet den rigide varighedsbegrænsning på sygedagpengene. Mange langtidssyge medlemmer mistede forsørgelsen under de gamle regler. Det er heldigvis slut nu, siger hun.

De nye regler træder i kraft den 1. juli 2014 enkelte dog først pr. 1. januar 2015 (tjek hvilke i pjecen "De nye sygedagpengeregler".

Sygemeldte der modtager sygedagpenge pr. juli 2014 kan enten være omfattet at den gamle regler, eller af de nye regler.

Hvornår er man omfattet af de nye regler?

Man er omfattet af de nye regler, hvis man pr. 1. juli har modtaget sygedagpenge fra kommunen, eller refusion til arbejdsgiveren, i 22 uger eller derunder i de seneste 9 måneder.

Revurdering af sygedagpengesagen skal foretages inden de 22 uger med sygedagpenge fra kommunen er gået.

Arbejdsgiverperioden på de første 30 sygedage tæller ikke med. Det er alene den kommunale udbetaling som har betydning.

Hvornår er man omfattet af de gamle regler?

Man er omfattet af de gamle regler, hvis man pr. 1. juli har modtaget sygedagpenge fra kommunen, eller refusion til arbejdsgiveren, i mere end 22 uger inden for de seneste 9 måneder.

Revurdering efter den gamle ordning finder sted inden der er gået 52 uger med sygedagpenge fra kommunen.

Sygdom