Folkemødet kunne både overraske, udfordre og bekræfte

17. juni 2014  |  Sydjylland

Fagpolitisk kommentar: Inger Støjberg overraskede, Krifa udfordrede og Pia Kjærsgaard bekræftede under Folkemødet på Bornholm.

Af Henny Fiskbæk, formand for HK Privat Sydjylland

For første gang var jeg til Folkemøde på Bornholm.
En oplevelse jeg varmt kan anbefale andre at deltage i. Halvdelen af HK Privat Sydjyllands bestyrelse havde mulighed for at deltage. Tre aktive dage, hvor vi havde udvalgt seks konkrete events/debatter hver dag plus det løse.

Er den danske model fremtidssikret, skal der tages et opgør og indføres lovgivning? Hvordan får vi en stærk fagbevægelse i fremtiden? Og social dumping.
De emner var omdrejningspunkter for flere af de debatter, vi deltog i.

Støjberg overraskede

Inger Støjberg overraskede i den grad.
Uden så meget som at blinke udtrykte hun enighed med både Kim Simonsen (HK), Pernille Rosenkrantz Theil (S) og Marianne Dissing fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening i, at selvfølgelig skulle der ikke lovgives, og at den danske model skulle bevares,  for der er en enorm respekt for modellen i de andre EU lande.

Den har sine udfordringer  i en globaliseret verden, men hun var enig med de andre tre debattører i, at den skaber stabilitet på arbejdsmarkedet, og at politikerne skal blande sig udenom.

Efter debatten kontaktede jeg Inger Støjberg og sagde til hende, at jeg var utrolig glad for at hun har skiftet standpunkt og nu kan se værdien af den danske model og aftalesystemet.
Hun så på mig og sagde, at det havde hun da altid kunnet. Igen må  jeg have været et studie i måbende ansigtsudtryk. Og jeg konfronterede hende med, at det var ikke det, jeg havde hørt hende sige under Vejlegården-konflikten. Her havde hun tværtimod for åben skærm givet udtryk for, at det skulle være forbudt at strejke og sympatikonflikte, og det måtte der fremsættes lovforslag om.
Hun rystede på hovedet og sagde kort ”nej, det var ikke det, jeg sagde”, og gik hurtigt væk.

Hvor er troværdigheden henne?

Krifa udfordrede

Krifa udfordrede:
I forlængelse af en debat mellem LO-formand Harald Børsting og DA´s administrerende direktør Jørn Neergaard Larsen om samme emne  havde jeg en længere diskussion med to repræsentanter fra Krifa, et HB-medlem og en ansat.
De mente, at lovgivning er den eneste vej frem for, at alle de der ikke er omfattet af en overenskomst, også fik del i goderne, herunder pension, barns første sygedag og ekstra ferie.
Jeg er af den klare opfattelse at det vil være en katastrofe, hvis ansatte og virksomheder skal være underlagt den til enhver tid siddende regerings luner. Ingen vil vide, hvad man har at rette sig efter. Skiftende flertal vil jonglere rundt med mine løn- og arbejdsvilkår, alt efter hvad statskassen har råd til. Nej tak.

De mente, at det ville en regering ikke gøre, hvis arbejdsmarkedets parter var imod.
Netop her måtte jeg konstatere at Krifas tro på det gode i mennesker ikke matcher mit verdensbillede af, hvad en regering vil se sig i stand til. Se bare hvordan det gik med dagpengene og efterlønnen. Ikke ligefrem eksempler der taler for, at et flertal ikke kan ændre vilkårene hen over natten.

Kjærsgaard bekræftede

HK Privat Sydjyllands repræsentanter på Bornholm inden hjemrejsen, hvor de var fyldt op med input fra i alt 22 arrangementer på Folkemødet.

Pia Kjærsgaard bekræftede mit billede af hende under debatten mellem Per Christensen formand for 3F og næstformand for Dansk Industri Kim Graugaard med overskriften ”giv bare polakkerne skylden”.

Som indledning til debatten fik formanden for Dansk-Polsk Ungdom, Justyna Krawczyk, ordet.
Hun gav os faktisk en opsang og gav udtryk for, at mediernes primitive kamp om læsere/lyttere/seere var en urimelig hetz mod polakkerne, hvad med at fokusere på de virkelige problemer?
Hvem er det i grunden, der snyder? Er det ikke de danske arbejdsgivere, som ikke betaler polakkerne den løn og de arbejdsvilkår, de har krav på?

KG og PC var enige om, at der er brug for arbejdskraften.
KG pointerede at det er en smaddergod forretning for Danmark.
PC tilføjede, at det var vigtigt, at det var på lige løn- og arbejdsvilkår.
Hvorimod Pia K. som forventet tog klar afstand og sagde, at Dansk Folkeparti netop havde vundet EU-parlamentsvalgkampen, fordi de havde velfærdsturismen som et hot emne, og at udlændinge ikke skal komme og tage vores job, når der er ledige danskere, og vores sociale ydelser såsom børnepenge skal ikke sendes ud af landet.

Det udviklede sig til en debat, hvor KG mente, at det var fagbevægelsens opgave at tegne overenskomster og dermed sikre mod social dumping.
PC sagde, det ikke ville være et problem, hvis KG bare sørgede for at virksomhederne er medlem af arbejdsgiverforeningen.
Og Pia Kjærsgaard bekræftede igen sine tidligere udtalelser om, at udlændinge skal smides ud af Danmark.

Justyna spurgte til sidst retorisk: Hvordan kan vi stjæle arbejdspladserne? Det er da en arbejdsgiver, som skal ansætte os. Hvis han ikke ansætter os har vi heller ingen arbejde, så hvordan kan vi stjæle noget, en arbejdsgiver giver os?