Rette netværk på rette tidspunkt

17. juni 2014  |  MidtVest

Advokatsekretærer i det midt- og vestjyske vil gerne dele med andre

- Hvad har I behov for?

Sådan lød det indledende spørgsmål fra faglig medarbejder Nader Ashkani fra HK MidtVest, da han fredag den 23. maj var på besøg hos advokatsekretærerne ved Dahl Advokatfirma i Viborg.

Her skitserede Nader kort intentionen bag et nyt fælles netværk for advokatsekretærer på tværs af regionens arbejdspladser. Netværket skal give medlemmerne nye faglige fordele – og er blevet positivt modtaget på de arbejdspladser, Nader allerede har besøgt.

- Indhold kommer helt an på, hvad I efterspørger. Er det erfaringsudveksling på tværs, der er behov for? Lovgivning? Eller har I helt andre ideer, så lad mig høre, lød Naders oplæg.

Et styk netværk, så gerne!

Netværk, sparring, hvad er jeres behov? HK kan hjælpe jer til at stå stærkere i jeres arbejdsliv på arbejdspladsen

- Netværk her i Viborg og omegn er en god idé. Først var jeg lidt skeptisk, for vi plejer nok at kunne hjælpe hinanden på tværs her hos Dahl og hos andre kontorer i Viborg, hvis vi har faglige spørgsmål, og netværket i de tidligere brancheklubber var mest af social karakter. Det har vi ikke så meget brug for her, fordi vi er mange ansatte samme sted, men faglig sparring er altid velkommen, lød det fra én af deltagerne.

Nader anerkendte, at HK MidtVests tilbud om at facilitere et fælles fagligt netværk netop var et forsøg på at skabe et fagligt fællesskab på tværs af virksomhederne. Men vil advokatsekretærerne hos Dahl deltage, hvis arrangementet er knap så relevant for dem, fordi de i forvejen på grund af firmaets størrelse er dækket godt ind fagligt set, var Naders spørgsmål.

- Så kan vi da deltage alligevel på grund af det sociale, lød et svar fra gruppen.

- Det kommer an på, hvad der ellers er på programmet, uddybede en anden.

For at sætte skub i netværksdannelsen bad Nader de fremmødte om at returnere et skema med tilkendegivelser om, hvorvidt de ønsker at deltage samt komme med forslag til indhold. Blandt emnerne blev nævnt arbejdsmiljø, lønforhandling og karrieremuligheder. Der kom også et konkret forslag fra kredsen: Et besøg i den nye landsret i Viborg.

Frit lejde for ikke-medlemmer

Et naturligt spørgsmål faldt kort inde i dialogen:

- Er det kun arrangementer for HK-medlemmer, eller er alle inviteret med?
Hertil svarede Nader, at arrangementer i opstartsfasen kan være et tilbud til alle, så de kan bedømme, om et medlemsskab ikke også vil være pengene værd – både fagligt og personligt. På sigt skal deltagerne være medlemmer af HK, så de står stærkere som gruppe, og netværket finansieres via fagforeningskontingentet.
Skud fra hoften

Herefter var der åbnet for den blandede kasse af spørgsmål og svar inden for efteruddannelse herunder finansiering, løndækning, kørsel og tid.

Særlig interesse var der for kontingentsatser. Nader opstillede beredvilligt regnestykket, der viser, at medlemskab af fagforeningen reelt koster mellem 370 og 380 kroner om måneden, og så får man løn, hvis det en dag skulle komme til en lockout.

- Husk også, når I laver regnestykket, at I kan få fradrag for bidrag til arbejdsløshedskassen, lød Naders råd, inden advokatassistenterne ilede ud på etagerne for at genoptage det almindelige arbejde.

Hvad skulle det være?

Besøget hos Dahl er et blandt mange besøg på arbejdspladser i det midt- og vestjyske, hvor medarbejdere fra HK MidtVest møder medlemmerne der, hvor de er. Det skal ikke kun forstås geografisk i forhold til arbejdsplads, men også arbejds- og udviklingsmæssigt.

• Hvad har medlemmerne gang i?
  • Hvordan kan HK bakke medlemmerne op i deres faglige og personlige udvikling - og give en endnu bedre service?
Internt i HK MidtVest handler i det videst muligt omfang om at være samarbejdspartner for medlemmerne ude på arbejdspladserne og stille midler og værktøjer til rådighed, så de får en bedre hverdag og indgår i givende netværk med faglig ligesindede.

Behov og ønsker kan variere en del – ikke bare inden for branche, men også fra virksomhed til virksomhed.

<div><br></div>

Få råd og støtte
hos
HK MidtVest

Få råd og støtte
hos
HK MidtVest

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her