Sådan strækker du et stramt budget

17. juni 2014  |  Nanna Schacht

Uddannelse giver nogle år med stram økonomi. Men derfor behøver livet ikke at blive surt. Få mere ud af dine penge med de 7 sparetricks.

Planlæg din mad

Spontane indkøb på tom mave er dyre – og tit også usunde. Lav en madplan og en grundig indkøbsliste. Køb så vidt muligt kun ind 1-2 gange om ugen, så ryger der ikke så mange impulskøb i kurven. Køb frugt og grønt i sæsonen. Lad der gå sport i at bruge rester! Du undgår madspild, og sparer både tid og penge på indkøb.

Gratis motion

Motion er godt for alt! Fitnesscentre er dyre, og mindre kan sagtens gøre det. Løb en tur, måske toppet op med pushups, planken og andre styrkeøvelser i de fri. Ja, det lyder skørt. Men det er sjovt og gratis og på vej i USA som en af fremtidens helt store motionsformer.

Sluk for strømmen

Brug sparepærer, og sluk lyset efter dig. Så er du godt på vej til at spare masser af strøm. Prøv også at gå en natlig tur i din bolig og tæl de lysende standby-knapper på tv, mobiloplader osv. El, du betaler for. Du kan undgå standby-forbruget ved at slukke på stikkontakten i stedet for apparatet. Eller køb en billig stikdåse med f.eks. 6 udtag, hvor der er afbryder på selve stikdåsen.

Køb brugt

På hjemmesider som bogbasen.dk kan du købe brugte studiebøger og sælge dem igen. Måske er du så heldig at læse dig igennem hele dit pensum, uden det koster dig en krone.

Få en 1-2-3-konto

Fordel dine penge i banken, så du er sikker på at kunne betale dine faste udgifter. En såkaldt 1-2-3-konto betyder en konto til dit hævekort, en budgetkonto og – hvis muligt – en opsparingskonto. 25 kr. om måneden til opsparing er også fint. Det er rart at have en buffer til uforudsete udgifter, selv om det ikke bliver til store beløb.

Brug dine rabatter

Som ung under uddannelse kan du få masser af rabatter. På kulturelle oplevelser som teatre og museer og meget mere. Spørg, hvis du er i tvivl. Det er ikke altid tydeligt skrevet. Som medlem i HK kan du også få rabat på mange ting, se HK.DK

Husk forsikring

Spar hellere lidt på tøjbudgettet frem for at droppe forsikringen. Uden forsikring kan du løbe ind i en rigtig kedelig overraskelse. Husk, som medlem i HK får du rabat på gode, billige forsikringer. Ring 7011 4545.

Fremtidens talenter Fremtidens Talenter